علمی و تشکیلات

علمی و تشکیلات (29)

پنج شنبه, 20 آبان 1395

 

 

ندای جهاد

 

اردوی اموزشی-تشکیلاتی ندای جهاد به میزبانی دانشگاه اصفهان و به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان آغاز شد. در ابتدا این دوره، حجه السلام والمسلمین قاسمی، مسئول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه اصفهان با محوریت اخلاق تشکیلاتی به مواردی اشاره کرد. از جمله این که عبادت ،مطالعه و... هیچ کدام اگر باعث رشد به معنای واقعی نشود فایده ای ندارد. ما میبایست به مقام بندگی وعبودیت برسیم که سبب میشود در عمل کم نیاوریم. اخلاق تشکیلاتی به معنای این است که ما بایست مراقب رفتار خود باشیم و هدف، رسیدن به عبودیت خدا و فقط برای خدا بودن باشد. حضور در تشکیلات هم باید فقط برای خدا باشد.صرف حضور و فعالیت در تشکل ضمانت همراه بودن با ولایت نیست لذا می بایست به خود سازی در زمینه ای که تشکیلات فراهم می کند بپردازیم.

 

ندای جهاد

 

حجت الاسلام قاسمی درادامه افزود: به فرموده ی امیرالمومنین علیه السلام اصل این باید باشد که حق را بشناسی و افراد رابراساس آن شناسایی کنی نه این که افراد را معیار حق قرار بدهی. تشکیلات بایست کمک کند حق رابشناسی. برای بصیرت زایی و نورافزایی درجامعه باید خودتان نور بشوید. نفس به نفسی که ما میکشیم از عمر ما کم می کند. هنر این است که بعد از دوران دانشجویی نه تنها خودمان رشد کرده باشیم بلکه بتوانیم در سطح جامعه نیز گام های بلندی برداریم و هنر انجمن ها این است که به جوانان گروهی کار کردن و دوری از تک روی را یاد می دهد. وی در پایان گفت: دانشجویان باید درحوزه ی اندیشه و فکر، مطالعه داشته باشند و با هم حلقه ی صحبت و بحث  در این باره داشته باشند. امروزه باید افراد را با اندیشه و استدلال قانع کرد و این کار مستلزم اطلاعات دقیق در موضوعات مختلف است.

تصاویر بیشتر را در گالری تصاویر مشاهده بفرمایید...

پنج شنبه, 20 آبان 1395

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اردوی آموزشی-تشکیلاتی ندای جهاد به میزبانی دانشگاه اصفهان وبه همت انجمن اسلامی دانشجویان آغاز شد. آقای دکتر فولادگر نماینده ی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی،یکی از مهمان های این اردو بودند. ایشان در رابطه با موضوعات اقتصادی  فرمودند: اصلاح ساختار اقتصادی کشور به عهده ی مجلس ودولت است که براساس سیاست ها انجام می گیرد. رهبری بالاترین مقام در زمینه ی سیاست گذاری است و این سیاست ها در تشخیص مصلحت نظام مورد تایید و بررسی قرار میگیرد. مشکلی که در دولت ها وجود دارد این است که رءیس جمهورها اقدام به سیاست گذاری میکنند.رءیس جمهور در منصب اجرایی می باشد و تعیین  سیاست های کلی توسط چندین شخص، باعث ایجاد بی نظمی های زیادی می شود. دولت باید مجری سیاست های رهبری باشد و دانشجویان باید در این باره مطالبه گری کنند. ایشان در ادامه به بیان دلایل شکست اصل۴۴ پرداختند و فرمودند:عدم آمادگی بخش خصوصی (عدم خرید بنگاه های بزرگ) و رعایت نشدن مبانی اصل ۴۴ باعث شکست این اصل شد. ایشان در بیان هدف از تشکیل اصل ۴۴فرمودند:هدف کم کردن تصدی دولت و واگذاری بخش های دولتی بربخش های خصوصی بود که در پایان به دلیل عدم توانمند شدن بخش خصوصی این اصل شکست خورد اما با این حال هم تاحدی شرایط برای فعالیت های بخش خصوصی فراهم شد. ایشان همچنین در رابطه با مشکلات اقتصادی و برجام فرمودند: اقتصاد مقاومتی از سال ۸۹توسط رهبرانقلاب مطرح شد و اگر از همان زمان توجه خوب و دقیقی به آن شده بود، تحریم ها اثر چندانی بر اوضاع اقتصادی کشور نداشت. و اگر اقتصاد مقاومتی همراه با تولید ملی انجام شده بود کار آمدی بیشتری داشت. اگر۵+۱ که دنبال بر اندازی ما بود حاضر به مذاکره شده ،بزرگترین دستاورد و نتیجه ی مقاومت ما در زمینه های دفاعی در منطقه بوده است و اگر ما در بخش اقتصادی هم مانند بخش دفاعی کار کرده بودیم،چنین وضعیتی را نداشتیم و برای این که در نظام سلطه هضم نشویم باید بنیان های اقتصادی را تقویت کنیم. در پایان حضار سوالات خود را مطرح کردند و دکتر فولادگر به آنها پاسخ دادند

 

برای دیدن تصاویر بیشتر کلیک کنید

 

دوشنبه, 24 آبان 1395

 

 

 

اردوی آموزشی-تشکیلاتی ندای جهاد به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان برگزار شد.
یکی از اساتید این نشست دوروزه، دکتر مسعودی،دبیر اسبق اتحادیه ی انجمن های اسلامی بودند که موضوع سخنان ایشان  مدیریت استراتژیک در تشکیلات اسلامی بود.
ایشان سخنان خودرا با دو حدیث ازحضرت علی(ع) آغاز کردند که  در حدیث اول می فرمایند:رحمت خدا برکسی که بداند از کجاست،در کجاست وبه کجا میرود. و در حدیث دوم مردم را به تقوا و نظم درکارها توصیه میکنند. سپس فرمودند:شیطان برای افرادی که  در تشکیلات فعالیت میکنند،جای اهم و مهم را تغییر می دهد و این امر آسیبی جدی به آن ان میرساند.
استاد مسعودی فرمودند:ما در مرتاحل مختلف زندگیمان،ابتدا باید قله ی زندگی خود رامشخص کنیم  و در مسیر زندگی توجه داشته باشیم که در گیر شرک خفی نشویم.بزرگ ترین معروف،امر به حکومت الله وبزرگترین نهی از منکر،نهی از حکومت طاغوت است وقیام امام حسین (ع)، قیام برای حکومت الله بود.حال باید از خود بپرسیم که ما چه وظیفه ای در قبال این قیام داریم؟کار کردن در تشکیلات مسیر خوبیست برای ادامه ی آن قیام؛اما یکی از آفات جدی تشکل ها، این است که در تشکل کار کنیم به امید این که مدیر خوبی شویم. ایشان در این باره، مطالعه ی کتب آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح را مفید و لازم دانستند.
در ادامه به بیان مفهوم مدیریت استراتژیک پرداختند و آن را علم وهنر تدوین کارها دانسته و گفتند: تشکل دارای استراتژی مشخص ، تشکلی است که هدف وآرمان مشخص، اولویت های واضح و برنامه ی منظم و مدون داشته باشد. مابرای هرکاری بخصوص کار هایی که در تشکلمان انجام می دهیم باید مسءول و پاسخگو باشیم و دلایل موجهی داشته باشیم.
ایشان در بیان مزایای استراتژی فرمودند:مزایای استراتژی عبارتند از: هدایت و راهنمایی سطوح مختلف مدیران تشکیلات، شناسایی و پاسخگویی به موج تغییرات، فراهم شدن امکان ارزیابی. همچنین موارد تفکر استراتژیکی را این گونه برشمردند: فرصت ها و تهدیدها(عواملی که در محیط وجود دارند اما ما کنترلی بر روی آنهانداریم) ، سیاست در اجرای امور، تاکتیکی کار کردن، داشتن چشم انداز واقع گرایانه، شناختن نقاط قوت و ضعف، شناخت محیط و برنامه ریزی برای اهداف بلند مدت.
استاد مسعودی در پایان،به بیان راه های رسیدن به قله های علمی پرداخته وفرمودند: اولین  رسالت دانشجویان درس خواندن است وبرای این که دانشجو هم به مساءل علمی خود برسد و هم فعالیت های تشکیلاتی انجام دهد،لازم است انگیزه الهی  واراده ی قوی داشته باشد،در برابر مشکلات تسلیم نشود،خستگی ناپذیر باشدو روحیه ی جهادی داشته باشد،نسبت به عمر خود خسیس باشد وحداکثر استفاده را از زمان های خود بکند و در پایان پشتکار و توکل به خدا را در همه ی احوال فراموش نکند.

 

 

 

 

دکتر صفایی پور

کارگاه گفت وگوی نقادانه به همت انجمن اسلامی دانشجویان وباحضور جناب آقای دکترصفایی پور برگزار گردید.
در جلسه ی اول این کارگاه،آقای صفایی پور به بیان انواع اندیشیدن پرداختند که شامل تفکر تحقیقی، تفکر استدلالی، تفکر نقدی، تفکر دفاعی، تفکر عملی تفکر خلاق است.سپس هر یک از آنها را توضیح دادند.برای مثال این که فردباتوجه به اقتضای عقل عملی خود تصمیم بگیرد که درصحبت کردن روش مناظره را انتخاب کند یا روش مذاکره را،انتخابی بسیار سخت برشمرده وآن را زیر مجموعه ی "تفکر دفاعی"دانستند.مدیریت استراتژیک که به عمل اولویت سنجی اطلاق میشود نیز،زیرمجموعه ی تفکر عملی است.

 
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان
 

درادامه استاد صفایی پور،معنی واژه ی تفکر نقادانه را دراصل "سنجشگرایانه اندیشی" معرفی کردند وتعریف آن را این گونه توضیح دادند: ما در کارهای روزانه ی خود،خیلی از کارهارا از روی عادت انجام میدهیم واین درست نیست؛ماباید یادبگیریم اعمال خود را سنجیده انجام دهیم یعنی علاوه بر انجام آن کار،درمورد آن نیزفکر کنیم وعدم این تفکر باعث نسجیده بودن اعمال ما میشود.منظور از تفکر انتقادی،سنجش گرایانه عمل کردن است که به آن روحیه ی نقاد بودن گفته میشود.میشود انسان نقاد باشد اما انتقاد نکند.انتقاد یک فعل انسانی است درحالی که نقاد بودن یک روحیه دروجود انسان است.
درپایان، ادامه ی مباحث به جلسه ی بعد موکول شد...

 
کارگاه تفکر نقادانه
 
گفتگوی نقادانه
یکشنبه, 26 دی 1395

 

 

1

 

در افتتاحیه ی سومین اردو آموزشی-تشکیلاتی صراط پس از قراءت قرآن و پخش سرود ملی،آقای النچری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پس از خوش آمد گویی به تبیین نقش دانشجو پرداخته و گفت:دانشجو باید سعی کند از زندگی و موقعیت هایی که در آن قرار میگیرد بهترین استفاده را بکند. وی افزود:اگر قبول داریم که  یک دانشجوی انقلابی هستیم این خود زمینه ایست که جزء طبقه ی منفعل دانشگاه نباشیم و از توانایی های خود حداکثر بهره برداری را انجام دهیم.در ادامه ی این جلسه استاد آقای پورحسینیان،مدرس دوره های توانمندی به سخنرانی در مورد موضوع ازدواج به عنوان یک مسءله ی مهم اجمتماعی_فرهنگی پرداخته و سه کلید اصلی برای انتخاب درست در ازدواج را مصاحبه و گفتگوی کافی بین دختر و پسر،تحقیق کافی،جامع و مناسب و در پایان مشورت با مشاوران متخصص بیان کرد.

2

وی در ادامه گفت:عمده مشکلاتی که در زندگی زناشویی پدید می آید،ناشی از عدم شناخت نسبت به تفاوت ها و بنیاد های فکری زن و مرد است. دختر و پسر باید به درجه ای از آگاهی رسیده باشند که یکدیگر را متفاوت و مکمل هم بدانند نه آنطور که دیگران آنهارا جنس مخالف میخوانند.استاد پور حسینیان سه کلید اصلی طلاق را نیز این گونه بیان کردند:مساءل جنسی،مساءل اقتصادی و دخالت خانواده ها از دلایل اصلی طلاق است.جوانان باید در این موارد شناخت کافی به دست بیاورند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

123

استاد پورحسینیان در مورد موضوع رسانه گفت:انسان عزت مندی که برای خودش ارزش قاءل باشد، هیچگاه اسیر رسانه نمیشود چرا که او خود را کارگردان و معمار زندگی خویش میداند نه بازیگرو بازیچه و تماشاگر

در پایان آقای مرادی،دبیر سیاسی اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور به موضوع جنبش دانشجویی پرداخت.وی گفت: دانشجویان رسالت بزرگی بر دوش دارند و برای  رسیدن به آرمان ها،آرزو کردن کافی نیست بلکه حرکتی باید آغاز شود‌؛همان طور که رهبر معظم انقلاب جنبش دانشجویی را حرکت جهادی به سمت آرمان ها میدانند.

دوشنبه, 27 دی 1395

 

 

اردوی صراط3

 

در روز دوم اردوی صراط ۳ که به همت انجمن اسلامی دانشجویان  در مشهد مقدس برگزار میگردد، به موضوع چرایی و چیستی تشکیلات باحضور آقای سعید قاسمی پرداخته شد.آقای قاسمی با اشاره به آیات قرآن کریم فرمودند:خداوند کار گروهی را  واجب کرده است.آنجاهایی که ازکلماتی مثل و سارعوا،وسابقوا و....استفاده میکند.

 

اردویس صراط3

ایشان همچنین با بیان این که کار تشکیلاتی حزب بازی های سیاسی نیست فرمودند:کار تشکیلاتی برای مرز بندی ها بین اهداف و آرمان ها صورت میگیرد نه برای قدرت گرفتن.ایشان همچنین کارهایی که در تشکیلات انجام میگیرد را به هشت دسته ی کارهای شخصی،کارهای فردی، کار جمعی،کار گروهی، کار تیمی،کار شبکه ای،کار جبهه ای و کار نهضتی تقسیم نموده و تفاوت ها و شباهت های آنها را بیان کردند و گفتند:ما باید سعی کنیم کارهایمان را از سمت شخصی به سمت نهضتی شدن ببریم. آقای قاسمی ضرورت کار تشکیلاتی را نیز بیان نموده و آن ها را با عناوین رشد خود انسان،هدف خلقت انسان،وظیفه در مقابل رشد اطرافیان،وجود دشمن قسم خوره و انتظارات رهبری تعریف کردند.در کار تشکیلاتی باید نهایت سعی به کار گرفته شود تا فردگرایی براذهان مردم جامعه تسلط پیدا نکند.

اردوی صراط 3

در ادامه حجت الاسلام والمسلمبن شریف،مسءول نهاد رهبری دانشگاه اصفهان در مورد اخلاق فردی به سخنرانی پرداختند.ایشان با طرح این  سوال که من چه کار کنم تا امام رضا‌(ع)تربیت من را بر عهده بگیرند فرمودند:انسان در زندگی هر لحظه تصمیم هایی میگیرد و به راهنما ومربی نیاز دارد.ابتدا خود بسندگی را باید کنار گذاشت.ایشان با پرداختن به مسئله شفاعت معصومین به عنوان جزءی از  ضروریات مذهب شیعه گفتند:شفاعت معنی ریش سفیدی و پارتی بازی نمیدهد‌و رابطه ی عمل در دنیا ونتیجه اش در آخرت عینی است یعنی در روز قیامت که پرده ها و حجاب ها از جلوی چشم مردم کنار میرود چهره واقعی عمل را می بینیم. شفاعت در این صورت شامل حال ما می شود که تغییر کنیم و متحول شویم.بروز  این تاثیر در زندگی ما،روز قیامت شفاعتمان را میکند.حجه الاسلام شریف در ادامه به توضیحاتی در مورد وظایف نهاد رهبری پرداختند تا دانشجویان جدیدالورود بیشتر با نهاد آشنا شوند.

اردوی صراط3

اردوی صراط3

صفحه4 از5

آخرین اخبار

اوقات شرعی

رد پا

حالت های رنگی