فرهنگی

فرهنگی (26)

سه شنبه, 10 اسفند 1395

 

 

 

رسانه

 

به گزارش انجمن اسلامی دانشجویان، اولین جلسه از سلسله جلسات «آدم حسابی رژیم می‌گیرد» با موضوع رسانه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این جلسه شریفی فر از اساتید دانشگاه با تقسیم بندی رسانه ها به دو دسته مدرن و سنتی گفت: رسانه های سنتی شامل روزنامه و مجله و نامه و...می شوند و رسانه های مدرن فضای مجازی و اینترنت و ماهواره و ...را در برمی گیرد و به هر چیزی که پیامی را منتقل کند رسانه گفته می شود.

وی پیام های را که از رسانه ها دریافت می کنیم به سه دسته خبری، آموزشی و سرگرمی تقسیم کرده و افزود: پیام هایی که با عنوان سرگرمی مطرح می شوند دارای دو ویژگی هستند،‌ اول اینکه حجم اینگونه پیامها بسیار بیشتر از حجم پیام های خبری و آموزشی است و دوم این مسئله که در اکثر مواقع، برای بیشتر دیده شدن خبرها و پیام های آموزشی، آنها را در قالب سرگرمی منتشر می کنند و تاثیر سرگرمی بر زندگی افراد خیلی بیشتر است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هرچه مردم در جامعه از لحاظ فرهیختگی، سطحی تر باشند، میزان مصرف و تاثیرپذیری آنها از رسانه ها افزایش خواهد یافت؛‌ متاسفانه بزرگترین مشکل مردم جهان این است که در مقابل رسانه ها به صورت منفعل عمل می کنند و نه فعال؛‌ اگر بخواهیم انسان فعالی باشیم باید از خود بپرسیم کدام شبکه را دارم می بینم؟ از طریق کدام رسانه اخبار رادریافت می کنم؟
شریفی فر_ رسانه
شریفی فر بانشان دادن تعدادی فیلم و عکس، تکنیک هایی را آموزش داد تا بتوان به وسیله آنها اخبار را تجزیه و تحلیل کرد و مانع از فریب خوردن رسانه ها شد.

وی در بیان تکنیک هایی که رسانه ها به کار می گیرند به انتخاب گزینشی، تضاد بین شخصیت و عملکرد، برجسته سازی، تکرار (تولید احساس نیاز) اشاره کرد و گفت: نمودار تکرار تا یک حدی سیر صعودی دارد و باعث جذب مخاطب می شود و این آستانه تحمل مخاطب است که مشخص می کند یک موضوع چند بار تکرار شود؛ البته از یک جایی به بعد سیر، نزولی می شود و هر چه تکرار بیشتر شود، باعث لجاجت مخاطب می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بعضی از رسانه ها مثل bbc و رسانه های خارجی در بعضی از موارد مثل پیاده روی اربعین، سیاست کتمان و کوچک نشان دادن را در پیش می گیرند‌.

شریفی فر ادامه داد: رسانه ها چه داخلی باشند و چه خارجی نمی توانند یا در مواردی نمی خواهند که واقعیت را بگویند؛ پس این ماهستیم که باید ببینیم که مخاطب کدام یک از این رسانه ها و سیاست های فکری کدام یک از آنها هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که سواد رسانه و قدرت تحلیل بالایی دارند در مقابل رسانه ها این سوال ها را از خود می پرسند،‌ چه کسی این رسانه را پشتیبانی می کند؟ هدف او چیست؟ از چه تکنیک هایی استفاده کرده؟ و در پایان این که چه سبک زندگی خاصی را ترویج می کند و چه سبکی را ترویج نمی کند؟

چهارشنبه, 08 دی 1395

 

 

jnj

 

 

در جلسه ی هفتم از سلسله جلسات سانس رنسانس با حضور حجت الاسلام محمد داستانپور باموضوع هویت خانوادگی برگزار گردید‌.
حجه الاسلام داستانپور در ادامه ی مباحث گذشته فرمودند: بحث به اینجا رسید که :«من یک ستون شخصیت و یک ستون هویت داشتم و در کنار این ستون خرده هویت هایی شکل می گرفت،از جمله ی این خرده هویت ها هویت دانشجویی بود که من باید سعی می کردم دچار بحران در این هویت نشوم».چنین انسانی را می شود رویش حساب باز کرد.بعد از این که انسان به چنین هویتی رسید دومین رکن زندگی این است که جهت گیری آن باید مشخص شود و آن داشتن هویت خانودگی است.از نظر اسلامی،مفهوم مجرد بودن معنا ندارد. وقتی انسان به یک حدی از هویت شخصی رسیده باید به مفهومی به نام خانواده فکر کند(ازدواج).
ایشان درادامه به طرح سوال هایی پرداختند وسوال اول را اینگونه بیان کردند: در یک هویت خانوادگی،اگر بخواهد این هویت ظهور بکند،زیربنای آن چیست؟
اولاً سه دیدگاه راجع به ازدواج داریم(از نظر من):1- کسانی که به شدت توصیه به ازدواج می کنند؛2- کسانی که معتقدند ازدواج محدود کننده است؛
3- (دیدگاه من است) ازدواج باید موفق باشد؛ آگاهانه و بهنگام؛با یک تضمین حداقلی
ازدواج بی هنگام بسیار خطا است که مضرات آن شامل:
۱.کم شدن شور و شوق برای زندگی مشترک(پسر30ساله برای زندگی مشترک شور و شوق (مثلاً)جوان 25 ساله را ندارد)
۲. به گناه افتادن( برخی از علما می گویند انسانی که می داند اگر ازدواج نکند به گناه می افتد ازدواج بر او واجب است.با احترامی که برای دیدگاه فقها قائلم دیدگاه من این است که باید ابتدا شرایط،مقدمات و زمینه فراهم شود سپس فرد ازدواج کند.به یاد داشته باشیم:هر حرکتی که با معصیت و شکستن حدود الهی شروع شود به نظر من احتمال عاقبت به خیر شدنش به شدت ضعیف است .مواظب ضعف ها و گناهانمان باشیم)
۳.از دست دادن بهار ازدواج و محدود شدن گزینه ها
۴.کم شدن حوصله برای فرزند داری کردن (تفاوت سنی زیاد مشکلات زیاد می آورد)
۵.محدود شدن برکات ازدواج(آرامش محصول ازدواج موفق است)
6.با افزایش سن افراد در انتخاب همسر سخت گیرتر و وسواسی تر می شوند
۷.از بین رفتن جوانی و ذوق جوانی و کم شدن جذابیت های ظاهری فرد
۸. پرخاشگری و تند خویی و کم تحملی به خاطر تحمل فشارهای روانی اجتماعی ناشی از عدم ازدواج
۹.رنجش والدین
حجه الاسلام داستانپور سوال دوم خود را اینگونه بیان کردند:برای انجام یک ازدواج خوب و بهنگام چه باید کرد؟
ایشان در ادامه فرمودند: باید آگاهانه باشد و برای ازدواج چهار آگاهی داشته باشید:
۱.آگاهی از ازدواج های پر خطر
۲. آگاهی از رفتارهای پر خطر در ازدواج؛مقایسه کردن و...
۳.آگاهی از زمینه هایی که اگر فردی داشته باشد نباید به ازدواج فکر کند
۴. آگاهی از شرایط،پارامترها،ویژگی ها،نحوه ی تشخیص،راه های تحقیق و... .
ایشان درپایان گفتند: دراین سلسله جلسات موضوع ما هویت دانشجویی وفردی بود که خرده هویت های آن را گفتیم؛بعد رسیدیم به هویت دیگری که از دیدگاه اسلامی خیلی مورد تاکید است؛"هویتی اجتماعی" که اساس آن خانواده است.»

 

 

 

kn

 

جلسه ی ششم سلسله جلسات سانس رنسانس با محوریت هویت دانشجویی در تالار آوینی برگزار شد.
استاد،در ادامه ی مباحث خود در زمینه ی هویت دانشجویی مضموناً راجع به پیچیدگی های ابعاد وجودی انسان سخن گفتند و از مسائل جسمانی تا رفتار و اخلاق ، از اثر غذا بر خلق و خو ، راهکارهایی راجع به حل بعضی مسائل،طب اسلامی،فرکانس نگاه ها و نیت های پشت هر نگاه و اثرات آن بر انسان سخن گفتند.
و با مطرح کردن این مثال های پراکنده در نهایت به این جمع بندی رسیدند که انسان بسیار موجود پیچیده ای است با ظرایف بسیار و تنها کسی می تواند برنامه ریز خوبی برای او باشد که پیچیدگی های او را بداند.شیطان اگرچه ممکن است بسیاری مسائل را برایمان لذت بخش جلوه دهدو در مقابل برخی موارد مانع ما بشود،اما او به دنبال رفع نیازهای انسان چه سطحی و چه عمیق نیست بلکه بیشتر درپی دست یافتن به خواسته های خودش است.آن کسی که از تمام اسرار آفرینش انسان خبر دارد و خوب او را می خواهد خداوند است.
آقای داستانپور تاکید کردند که در زندگی انسان به رب احتیاج دارد.این پروردگار است که باید برنامه ی زندگی انسان را تنظیم کند چرا که او از کلیت آدمی آگاه است و در رابطه باید علت ها و حل مسائل و رفع نیازها (مثل شیطان یا خود انسان ها)جزیی نگر نیست.
در نتیجه اوج و قله ی عقلانیت دینداری است...چرا که دین همان برنامه ای است که خدا برای انسان درنظر گرفته است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر به صوت جلسه مراجعه فرمایید.
چهارشنبه, 24 آذر 1395

 

 

 

 

 به گزارش انجمن اسلامی دانشجویان؛ فیلم سینمایی نفس به کارگردانی نرگس آبیار و با بازیگری مهران احمدی بعد از ظهر دوشنبه توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی با حضور گسترده دانشجویان در دو سانس اکران شد.

در زمان پخش فیلم در هر دو سانس، نرگس آبیار، کارگردان و مهران احمدی، از بازیگران این فیلم در جمع دانشجویان حضور داشتند.

پس از اکران فیلم این کارگردان با حضور بر روی سِن با بیان خوشحالی خود از استقبال دانشجویان اظهار داشت: استقبال و واکنش خوب دانشجویان باعث شد انرژی مضاعفی کسب کنم و عزمم را برای ساختن کارهای بعدی افزایش دهم؛ ارتباط برقرار کردن شما با فیلم بهترین هدیه برای من بوده و خستگی کار را از تن به در کردم.

وی افزود: امروز روز خیلی خوبی بود و قطعاً جایزه بزرگ من برای فیلم نفس همین انرژی خوبی است که شما می‌گذارید.

کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 خاطرنشان کرد: حتماً می‌دانید که این فیلم با محدودیت تبلیغات و سالن مواجه شده و در کل کشور تنها 16 سالن برای اکران آن اختصاص داده شده است؛ اگر این فیلم را دوست داشتید، رسانه نفس باشید.

آبیار با اشاره به قربانی شدن 3 هزار کودک در حمله جنگنده‌های عراقی به ایران، اضافه کرد: نفس داستان کودکی است که بسیار معصومانه قربانی جنگ می‌شود؛ این کودک هم به نوعی خودش قهرمان جنگ است.

وی همچنین درباره آینده کاری خود اذعان داشت: قطعاً علاقه دارم و می‌خواهم که کار جنگ انجام دهم و دوست دارم در هر کاری متفاوت‌تر از کار قبلی باشم و سعی شود که برش‌های واقعی از جنگ ارائه داده شود.

کارگردان فیلم سینمایی نفس تصریح کرد: نکته مهم پرداختن به جنگ است، بنابراین باید بی‌طرفانه به جنگ بپردازیم که چنین نحوه پرداختی موجب باور اثر توسط مردم می‌شود؛ خیلی‌ها شاید این فضاها را تجربه نکرده باشند ولی با چنین پرداختی باور می‌کنند.

آبیار ادامه داد: فیلمنامه این اثر بر اساس رمانی از بنده به نام «نفس» نوشته شده که در همین کار هم راوی دختر بچه‌ای با زبان شیرین است که در فیلم تصاویر و ویژگی‌های بصری هم به آن اضافه شده است.

در ادامه مهران احمدی نیز ضمن تشکر از دانشجویان برای استقبال از فیلم گفت: فیلم نفس باعث شد که نرگس آبیار در فستیوال درجه یک اروپا جایزه بهترین کارگردانی را کسب کند و من این افتخار را داشتم که در این سفر همراهی داشته باشم، اما حضور در این جمع خیلی بهتر از آنجا بود.

در این برنامه مهران احمدی و نرگس آبیار طوماری که جهت حمایت از کودکان کار تهیه شده بود امضا کردند.

در پایان اکران این فیلم در دو سانس النچری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان با تقدیم هدایایی از حضور این دو میهمان تقدیر کرد.

 

 

 

 

 سانس رنسانس

جلسه ی پنجم از سلسله جلسات سانس رنسانس با موضوع هویت دانشجویی به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان برگزار گردید.
حجه الاسلام داستان پور درادامه سخنان جلسه ی قبل خود درمورد ارتباط با خداوند فرمودند:لذاتی که در مواردی مثل مطالعه،عبادت و...نهفته است،لذاتی است که تا فرد،خود آن را نچشیده باشد،آن رادرک نمیکند ودغدغه برای دین خدا پیدا نخواهد کرد.
 
ایشان بابیان مثالی این چنین صحبت خود راتبیین کرده،فرمودند:فرض کنید دانش آموزی از شما میپرسد چرا باید به خدا ایمان داشت وخود را درجهت رضای او وتوشه به دست آوردن برای قیامت حرکت کرد؟شما چه جوابی میدهید؟  اگر از من این سوال شود میگویم:وقتی شما وارد دبیرستان تیزهوشان میشوید آیا ملاک برایتان بهره بردن از معلم های قویتر در فهماندن دروس است یااین که این مدرسه حیاط بزرگی داردوفلان درخت در آن است؟؟ قطعا آزمون تیزهوشان وسختی ومشقتی که شما برای رفتن درآن مدرسه میکشید برای اهداف پوچ نیست وهدفتان رسیدن به مقامات بالای علمی است.حال اینکه روز قیامتی وحساب در این روز همان آزمونیست وکه شما خودرابرای آن آماده کرده اید تا به مفهومی والا به نام بهشت برسید که همان بهشت هم مقصد انسان مومن نیست.وقتی خداوند میخوهد درحد فهم انسان بااون سخن بگوید ویک حقیقت عالی رانازل کند،باید گفتمان مشترکی با انسان داشته باشد وقطعا در سطح پایین تری (توصیف خوردنی ها وزیباییها ومادیات)باید سخن بگوید واین چنین است که در قرآن چندگونه بهشت توصیف شده است.چون انسان تاحدودی به آن درک  پیدا میکند ومیتواند ایمان بیاورد. بعضی میگویند اعراب چون درموقعیتی بیابانی وخشک زندگی میکردند برای همین است که بهشت این گونه توصیف شده است در صورتی که همین همین روزگار ماهم،جاذبه های گردشگری همان طبیعت وسبزه و..است. درک ما قطعا درهمان حد چیزهاییست که دردنیا دیده ایم.
 
داستانپور
 
ایشان همچنین فرمودند:چیزهایی که مادردنیا میبینیم ،پست ترین مرتبه از چیزهاییست که درعالم بالا ست.مقایسه ی گرمای دنیا وگرمای آخرت مثل مقایسه ی گرمای یک چوب کبریت است با یک کوره ی ذوب آهن.قطعا قابل مقایسه نیست.همان طور که زیبایی های دنیا با زیبایی های آخرت قابل مقایسه نیستند.
 
حجه الاسلام داستانپور درادامه مثال جنین انسان را زدند وفرمودند:جنینی که مدت ۹ ماه درشکم مادراست ونهایت حرکت او غلت زدن است ونهایت خوراک آن خونیست که از طریق بند نافش دریافت میکند قطعا نمیتواند درک کند به دنیایی پا خواهد گذاشت که وسعت آن،انواع مواد خوراکی آن وزندگی حداقل ۷۰ ساله آن هیچگاه قابل مقایسه با شکم مادر نخواهد بودو میگوید مگر بزرگ تراز فضای شکم مادر به چه درد میخورد؟مانیز زمانی که از آخرت وکمالات آن میشنویم قطعا همان نظر ودیدبسته ی جنین را خواهیم داشت.
12
 
ایشان در پایان فرمودند:شروع ارتباط با خداوند،رحمن ورحیم بودن اوست.رحمن بود درمورد رحمت های الهی زندگی انسان ورحیم بودن یعنی خدایا توبا مهربانیت این ظرفت را درمن قراردادی تا لیاقت خودرانشان دهم.آن عالم ابعادش ابدی وبی نهایت است .پس خدایا بابت این که لیاقت به من دادی ومراآفریدی ومیتوانم به آن ابدیت برسم"الحمدلله رب العالمین".ماباید به جایی برسیم که اساس کار خداوند را کارگزار بودن اوندانیم.اساس کار خدا رب بودن اوست.اولویت ها وظرفیت هاراخدابرایمان تعریف کرده است.اگر به این باور برسیم لطف عام خداوند(که شامل حال تمامی افرادی که به سمت خدا می آیند میشود)شامل حال مانیز میشود ودیگر صحبت از آخرت وارتباط با خداوند برایمان خنده دار نیست.
جمعه, 28 آبان 1395

 

 

 

 

جلسه ی چهارم از سلسله جلسات سانس رنسانس با موضوع هویت دانشجویی برگزار گردید. 
درابتدای جلسه،کلیپی از سخنرانی دبیرسیاسی سابق اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانشجویان پخش شد و درادامه آقای پیام مرادی،دبیرسیاسی کنونی اتحادیه،سخنان  کوتاهی درمورد شکل گیری انجمن اسلامی و اتحادیه ی آن فرمودند. 

سانس رنسانس

این موضوع باعث شد ابتدای سخنرانی حجه الاسلام داستانپور،کمی رنگ وبوی سیاسی به خود گیرد و ایشان فرمودند: 
در سیاست اصل بر خدمت به مردم است و سیاسیون باید توجه داشته باشند که  خاءن به دین خدا نباشند. دانشجو باید اصول گرای اصلاح طلب باشد البته نه به معنایی که امروزه از این کلمات استنباط میشود.اصول گرا در اصل به معنی کسی است میگوید درایجادتحولات در جامعه،درناراضی بودن نسبت به شرایط موجود ودغدغه ی تغییر شرایط موجود به سمت رسیدن به شرایط لازم برای ظهور موعود،تابع یک سری اصول و ارزش های انسانی و اخلاقی هستم در صورتی که متاسفانه درحال حاضر اصولگرایی را باتحجرو افراط کردن در دین ومذهب می شناسند. این گونه کلمات(اصلاح طلب و اصول گرا)خود شامل مفاهیم عمیقی هستند که متاسفانه در سیاست امروزه کشور ما دوقطبی بودن جامعه را به همراه داشته است.دانشجو باید اصلاح طلب باشد به این معنی که میخواهم خود وجامعه  ام را اصلاح ،ودرعمل به ارزش ها، کشورم را ارتقا بدهم.اصل کلمه ی اصلاح طلبی به معنای لیبرال بودن نیست.آینده ی کشور دردستان جوانان ودانشجویان است پس باید سعی کنند تا معنای اصلی این کلمات فراموش نشود. 
ایشان درادامه ی مباحث جلسات قبل فرمودند: 
هویت انسان به راحتی قابل توضیح نیست اما اگربتوانیم از بحران های هویت به درستی عبور کنیم قطعا هویت انسانی ما درست شکل گرفته است .مورد اول که دربحران هویت با آن مواجه هستیم، این است که انسان گوهر ناب وجودی خود را گم میکند وباید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد. 
مورد دوم دربحران هویت، قطع رابطه با مهربان ترین سرچشمه ی وجود یعنی خداوند است. آیا دین برای انسان محدودیت ایجاد میکند؟؟انسان خود دارای محدودیت است چه مکانی و چه زمانی و در اینجاست که دین کمک میکند انسان محدود ،بهترین انتخاب را از بین تمایلات نا محدود خود داشته باشد در راستای آنها تلاش کند.انسان در وجود خود دارای "وهم" است که تمایلات بی ارزش را باارزش وبزرگ نمایی میکند و با ارزش هارا بی ارزش درچشم انسان جلوه میدهد.حال یک سوال در اینجا مطرح میشود و آن این است که آیا انسان بر همه ی ابعاد تمایلات وخواسته هایش احاطه دارد و میتواند به همه ی آن ها برسد؟؟ 
انسان برای مواجه با تمایلات خود وتعیین اهمیت آنها به سیستم هایی نیاز دارد که شامل: سیستم شناسایی، سیستم ارزیابی، سیستم برنامه ریزی دقیق، سیستم نظارت و سیستم تعهد و ضمانت اجرایی است. دین را خدایی برای انسان ها فرستاده است که آنها را آفریده و از تمامی  نیاز های آنان خبر دارد و انسان زمانی که دین را می یابد ومیپذیرد، به یک قدرت لایزالی تکیه میکند که به تمامی نیاز های او آگاه است. 

صفحه1 از5

آخرین اخبار

اوقات شرعی

رد پا

حالت های رنگی