سیاسی

سیاسی (106)

شنبه, 02 آبان 1394
 
 
در شب عاشورای حسینی، مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

مراسم سوگواری شب عاشورای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد + تصاویر

 به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در شب عاشورای حسینی، مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

 
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عالی در سخنانی، دعوت و فراخوان حضرت سیدالشهداء علیه السلام برای یاری دین خدا را یک دعوت فرا تاریخی و فراگیر خواند و گفت: ظاهر این دعوت، درخواست کمک و یاری است اما در واقع، امام حسین علیه السلام به‌دنبال دستگیری، شفاعت و رساندن جذبه‌های الهی به بشریت برای نجات آنهاست.
 
وی برخورداری از قلب و ضمیر روشن را لازمه توفیق برای اجابت این دعوت انسان‌ساز دانست و افزود: «دنیازدگی»، «فرار از انتخاب راه حق»، «شرط گذاشتن برای یاری دین خدا» و «اولویت دادن به دغدغه‌های شخصی در مقابل دعوت ولیّ خدا» از جمله موانعی است که انسان را از اجابت دعوت همیشگی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و قرار گرفتن در حلقه نورانی محبین ایشان باز می‌دارد.
 
در این مراسم همچنین آقایان اکبری و کریمی به ذکر مصیبت حضرت امام حسین علیه‌السلام و نوحه‌خوانی پرداختند.
 
چهارشنبه, 29 مهر 1394

 

برخلاف توده‌های مردم، متأسفانه برخی افراد و مسؤلین در درون کشور به دنبال از سرگیری روابط حسنه با رژیم قرون وسطایی آل‌سعود بوده‌اند. برخی‌ها هم احتمالاً با دریافت پول‌های کلانی از شیوخ عرب، اجیر شده‌اند تا در این بین دلالی کنند ...

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بی‌شک منفورترین رژیم نزد اهالی منطقه پس از رژیم نامشروع صهیونیستی، دولت مرتجع سعودی است، این را به جرأت می‌توان گفت. رژیمی توتالیتر و دیکتاتور؛ که با آداب و ترتیبات قرون وسطا اداره می‌شود و از اتحاد شوم تاج و وهابیت پایه‌ریزی شده است. تردیدی نیست که یکی از عوامل تنفر ملت های منطقه از این رژیم متحجر، همین مذهب دُگم و افراطی وهابیت است، مذهبی که تخم آن صد و چند ده سال پیش و به دست انگلستان در منطقه کاشته شد و تا کنون ثمرتی جز جنگ و نژادپرستی در جهان اسلام نداشته است. انگلیسی‌ها به خوبی می‌دانستند می‌توانند با ابداع مذهبی واپس‌گرا و اطاعت‌پذیر در میان مسلمین، بر امورات و چاه‌های نفتی آن ها مسلط شده و پادشاهانی دست نشانده و خودفروخته را برای اجرای اوامر خود روی کار آورند.

خشم و تنفر مردم ایران از رژیم کودک‌کُش سعودی از همان روزهای نخست انقلاب اسلامی هم تا به امروز در حد منتهای خود قرار داشته و خاصه این روزها و بعد از به خاک و خون کشیده شدن صدها تن از حجاج ایرانی در فاجعه منا، به نحو بی سابقه‌ای افزایش یافته است. مردم ما هیچ‌گاه هیچ دل خوشی از آل سعود و عُمال آن نداشته‌اند، چه از همان روزهایی که گنبد و بارگاه ائمه ی شیعه را در بقیع مورد جسارت و تخریب قرار دادند و چه آن روزهایی که صدها تن از هموطنان‌مان را در سال 66 و در حین مراسم برائت از مشرکین قتل عام کردند، و چه این در این سالهای اخیر که با ابداع و پشتیبانی از انواع و اقسام گروه های تکفیری-تروریستی در منطقه، خواب و خوراک از سرِ بسیاری از برادران ایمانی ما ربودند و چه حتی این اواخر و وقتی که "چنگیز مآبانه" شمشیر را برای مردم مستضعف یمن از رو بستند و با حملات هوایی و زمینی خاک آن دیار کهن را به توبره کشیدند.

در تمام این سال‌ها اما برخلاف توده‌های مردم، متأسفانه برخی افراد و برخی مسؤلین در درون کشور به دنبال از سرگیری روابط حسنه با این رژیم قرون وسطایی بوده‌اند. برخی‌ها هم احتمالاً و با دریافت پول‌های کلانی از شیوخ عرب، اجیر شده‌اند تا خشم و غیرت انقلابی مردم ایران را مورد تردید قرار داده و با هماهنگی دیگر سرویس‌های جاسوسی غربی در این بین دلالی کنند.

آن چه در پی است معرفی برخی از این افراد و نقش آن‌ها در راه ترمیم روابط و تطهیر رژیم تمامیت‌خواه سعودی است:

عطاالله مهاجرانی

وزیر فرهنگ سابق، «شیر خَر» خورده‌ی اصلاح‌طلبی که رییس دولت اصلاحات وی را «زینت الوزرا»ی کابینه‌ی خود می‌دانست و به مواضع و اقدامات خلاف شرع و هنجارشکنانه‌ی وی در زمان وزارتش فخرها می‌کرد. مهاجرانی در آن سالها و در زمان قدرت اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را در قامت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مملکت برای ایدئولوژی‌زدایی و لیبرالیزه کردن فضای فرهنگی کشور انجام داد و به این ترتیب می‌کوشید تا عملیات استحاله و تغییر نرم رفتار جمهوری اسلامی را که مدّ نظر آل سعود و غربی‌ها بود، به نحو بی‌نقصی انجام دهد.

مهاجرانی اما وقتی که تشت رسوایی وطن فروشی‌هایش از بام افتاد و البته بعد از افشای خبر تجاوز وی به منشی و مسؤل دفترش، متواری شد و از ایران گریخت و به دامان پادشاهی انگلستان در لندن پناهنده شد. او تمام این سال‌ها و در خدمت انگلیسی‌ها توان پیدا و پنهان خود را برای اطاعت از سرویس‌های جاسوسی غربی و تضعیف نظام اسلامی معطوف کرده است.

اسنادی که اخیراً توسط سایت ویکی لیکس منتشر شده نشان می‌دهد مهاجرانی علاوه بر سرویس های جاسوسی غربی، از رژیم مرتجع سعودی نیز دریوزگی می‌کرده است. سایت ویکی‌لیکس سندی منتشر کرده که نشان می‌دهد سفارت سعودی در انگلیس هزینه تحصیل پسر وی را تأمین می‌کرده‌ است. این سند که تاریخ آن متعلق به 10 اکتبر سال 2011 است اشاره می‌کند که به درخواست عطاالله مهاجرانی این بورس تحصیلی در مقطع دکترا برای پسرش توسط سفارت عربستان تامین شده است. هم‌چنین این سند اشاره دارد که سفارت عربستان در لندن هزینه بیش از 12 هزار پوندی برای هرسال تحصیلی(4 سال_از 2011 تا2015) و هزینه‌ای بالغ بر 4256 پوند برای هزینه‌های زندگی پسر مهاجرانی را تامین می‌کند.

علیرضا نوری زاده

نوری زاده یکی از عوامل سرویس های جاسوسی غربی است که حالا سال‌هاست با پول شیوخ  سعودی بساط تبلیغاتی و جاسوسی خود علیه جمهوری اسلامی را در لندن پهن کرده است. ارتباطات گسترده نوری زاده با دستگاه‌های اطلاعاتی-جاسوسی اعراب و غربی‌ها و صهیونست‌ها از دیرباز تاکنون ادامه پیدا کرده است. از جمله عناصر مرتبط با نوری زاده در داخل به زمانی برمی‌گردد که وی در تلاش برای احیا و استفاده از باند مهدی هاشمی معدوم و خط دنباله او بود.

نوری زاده در تمام طول مدت وابستگی به سرویس‌های غربی علاوه بر استفاده از منابع اطلاعاتی آن‌ها و خدمت رسانی‌های گستره به عوامل اجرایی‌شان از منابع مالی این سرویس‌ها نیز بی بهره نبوده است.

او با دریافت پول‌های هنگفت در مقطعی خاص عامل ایجاد جنگ روانی در داخل نظام بود. شرکت در جلساتی مانند الجنادریه و دریافت کمک هزینه چندین میلیون دلاری از پادشاه عربستان او را تبدیل به رابط اصلی فتنه گران و منابع مالی غربی و عربی کرده است و اکنون در میان اپوزیسیون به عنوان «کیسه پول» شناخته می‌شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی

در تمام دوران ریاست جمهوری اش می‌کوشید تا روابط ایران و عربستان را بهبود بخشد. وی سفرهای متعددی به عربستان انجام داد و گفته می‌شد که جایگاه خاصی نزد مقامات عربستانی پیدا کرده، و حتی با شیوخ عرب روابط خانوادگی هم دارد. این جایگاه به حدی بود که بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری هاشمی و در ۲۰ خرداد ۱۳۸۷، از وی به عنوان مهمان ویژه کنفرانس بین‌المللی گفتگوی اسلامی دعوت به عمل آمد تا در این کنفرانس شرکت کند.  

یک سند محرمانه ارسال شده از کویت به وزارت خارجه آمریکا در تاریخ 24 ژانویه 2007 به شرح نتایج دیدار یک روحانی بلندپایه شیعه کویتی با علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام در یک هفته قبل‌تر می‌پردازد. این سند که سایت افشاگر ویکی‌لیکس آن را منتشر کرده از قول «سید محمد باقر المحری»، از روحانیون بلندپایه شیعه در کویت می‌نویسد آقای رفسنجانی «حامی ایده گفت‌وگوی آمریکا، عربستان سعودی  و ایران درباره عراق است».

در بخشی از این سند آمده است: «المحری مدعی است رفسنجانی کاملاً با او درباره نیاز گفت‌وگو بین آمریکا، عربستان سعودی و ایران موافق است.»

در ادامه سند مورد نظر آمده است: «المحری درباره عراق، شدیداً و مکرراً بر لزوم تعامل شیعیان عراق با عربستان سعودی و مماشات با آنها تأکید و استدلال می‌کند سنی‌ها در عراق نباید از فرایند سیاسی کنار گذاشته شده و به حاشیه رانده شوند.»

شیخ اکبر هاشمی، که به طور سنتی گمان می‌شد روابط خوبی با خاندان سلطنتی سعودی دارد، این روزها اما و بعد از مرگ ملک عبدالله و به تاج و تخت رسیدن پادشاه جدید، به نظر می‌رسد دیگر حنایش نزد سعودی ها رنگ باخته و دیگر خبری از میانجی‌گری‌های وی برای بهبود روابط دوجانبه نیست. شیخ اکبر اما هم‌چنان امیدوار به نظر می‌رسد. آن چنان که در چند روز گذشته بازهم و در ملاقات با اشتان مایر وزیر امور خارجه آلمان، از وی خواست تا برای بهبود روابط ایران و عربستان اقدام کند.

رییس دولت اصلاحات

رییس دولت اصلاحات هم از دیگر رجال سیاسی کشور است که می کوشد تا برخلاف خشم و نفرت انقلابی مردم از پادشاهی آل سعود، به دلالی روابط بین ایران و رژیم سعودی بپردازد.

وی در جریان سفرها و ملاقات‌های مشکوکی که پیش از انتخابات هشتاد و هشت به کشورهای مختلف جهان داشت، به عربستان سعودی هم رفت و در جریان ملاقات با ملک عبدالله پادشاه وقت سعودی، کمک یک میلیارد دلاری را برای تقویت آن‌چه "جنبش سبز" نامیده می‌شد دریافت کند. آنچه بر حساسیت‌های این دیدار و پرداخت رشوه از سوی سعودی‌ها افزوده، شنیده‌های فراوان درباره نقش عربستان سعودی در جریان انتخابات و حوادث پس از آن است. سعودی‌ها حتی برنامه‌های مدونی برای همکاری رسانه‌ای با CIA در جهت حمایت از آشوب‌های تهران را طراحی کرده بودند.

محمد جواد ظریف

نه این که بعد از فاجعه منا کمترین تحرک دیپلماتیکی از وی و دستگاه تحت امرش برای تعقیب و پیگیری قضایی عاملان و بانیان سعودی آن جنایت دیده نشد، که بعد از گذشت کمتر از چند روز از آن فاجعه و در مصاحبه با یک روزنامه کویتی از تمایلش برای دوستی با عربستان سخن گفت! تصویر زانو زدن وی در برابر یکی از شیوخ عرب و در روزهای غصه و غم‌های مردم در رثای هموطنان به خاک و خون کشیده شده‌شان در صحرای منا، اوج حقارت و درماندگی دیپلماسی خنده را در تعامل با سعودی به نمایش گذاشت.

در روزهای اخیر هم و همزمان با سفر وزیر خارجه آلمان به تهران، ترجیح داد تا وی را هم واسطه روابط با عربستان قرار دهد، هرچند که این واسطه‌گری با واکنش تند و خشن الجبیر وزیر خارجه سعودی ها مواجه شد، الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اشتان مایر ضمن اشاره تلویحی به این واسطه‌گری، ایران را به مقابله در همه ی عرصه‌ها تهدید کرد. در بیشتر از دوسال گذشته استاد محمد جواد ظریف ترجیح داده تا به جای دفاع از منافع ملی و استیفای حقوق مردم، تنها بخندد و در برابر اعراب زانو بزند. «عزت» کلیدواژه گم‌شده‌ی این روزهای دستگاه دیپلماسی است.

 

چهارشنبه, 29 مهر 1394

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹/۵/۹۴ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
 

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي روحاني
رئيس جمهور اسلامي ايران و رئيس شوراي عالي امنيت ملي دامت توفيقاته
با سلام و تحيت،


اكنون كه موافقتنامه‌ي موسوم به برجام پس از بررسي‌هاي دقيق و مسئولانه در مجلس شوراي اسلامي؛ كميسيون ويژه و ديگر كميسيون‌ها و نيز در شوراي عالي امنيت ملي سرانجام از مجاري قانوني عبور كرده و در انتظار اعلام نظر اينجانب است، لازم مي‌دانم نكاتي را يادآور شوم تا جنابعالي و ديگر دست‌اندركاران مستقيم و غيرمستقيم آن، فرصت‌هاي كافي براي رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه‌ي كشور در اختيار داشته باشيد.


۱ ـ پيش از هر چيز لازم مي دانم از همه‌ي دست‌اندركاران اين فرآيند پرچالش، در همه‌ي دوره‌ها 
از جمله: هئيت مذاكره كننده‌ي اخير كه در توضيح نقاط مثبت و در اصل تثبيت آن نقاط همه‌ي سعي ممكن خود را به كار بردند، و نيز از منتقداني كه با ريزبيني قابل تحسين، نقاط ضعف آن را به همه‌ي ما يادآور شدند و مخصوصاً از رئيس و اعضاء كميسيون ويژه‌ي مجلس و نيز از اعضاي عالي مقام شوراي عالي امنيت ملي كه با درج ملاحظات مهم خود برخي از نقاط خلاء را پوشش دادند، و سرانجام از رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه با تصويب طرحي محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه كردند، و نيز از رسانه‌ي ملي و نويسندگان مطبوعات كشور كه با همه‌ي اختلاف نظرها در مجموع، تصوير كاملي از اين موافقتنامه در برابر افكار عمومي نهادند، قدرداني خود را اعلام دارم. اين مجموعه‌ي پر حجم كار و تلاش و فكر در مسأله‌ئي كه گمان مي‌رود از جمله‌ي مسائل به ياد ماندني و عبرت‌آموز جمهوري اسلامي باشد، در خور تقدير و مايه‌ي خرسندي است. به همين دليل با اطمينان مي‌توان گفت كه پاداش الهي براي اين نقش آفريني‌هاي مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدايت ذات حضرت حق خواهد بود ان‌شاءالله، زيرا وعده‌ي نصرت الهي در برابر نصرت دين او تخلف ناپذير است.


۲ ـ جنابعالي با سابقه‌ي چند دهه حضور در متن مسائل جمهوري اسلامي طبعاً دانسته‌ايد كه دولت ايالت امريكا در قضيه‌ي هسته‌ئي و نه در هيچ مسأله‌ي ديگري، در برابر ايران رويكردي جز خصومت و اخلال در پيش نگرفته است و در آينده هم بعيد است جز اين روش عمل كند. اظهارات رئيس جمهور امريكا در دو نامه به اين جانب مبني بر اينكه قصد براندازي جمهوري اسلامي را ندارد، خيلي زود با طرفداريش از فتنه‌هاي داخلي و كمك مالي به معارضان جمهوري اسلامي، خلاف واقع از آب درآمد و تهديدهاي صريح وي به حمله نظامي ـ و حتي هسته‌ئي كه مي‌تواند به كيفر خواست مبسوطي عليه وي در دادگاه‌هاي بين‌المللي منتهي شود ـ پرده از نيت واقعي سران آمريكا برداشت. صاحبنظران سياسي عالم و افكار عمومي بسياري از ملت‌ها به وضوح تشخيص مي‌دهند كه عامل اين خصومت تمام‌نشدني، ماهيت و هويت جمهوري اسلامي ايران است كه برخاسته از انقلاب اسلامي است. ايستادگي بر مواضع بر حق اسلامي در مخالفت با نظام سلطه و استكبار، ايستادگي در برابر زياده طلبي و دست‌اندازي به ملت‌هاي ضعيف، افشاي حمايت امريكا از ديكتاتوري‌هاي قرون وسطائي و سركوب ملت‌هاي مستقل، دفاع بي‌وقفه از ملت فلسطين و گروه‌هاي مقاومت ميهني، فرياد منطقي و دنياپسند بر سر رژيم غاصب صهيونيست، قلم‌هاي عمده‌ئي را تشكيل مي‌دهند كه دشمني رژيم ايالات متحده امريكا را بر ضد جمهوري اسلامي، براي آنان اجتناب ناپذيركرده است و اين دشمني تا هنگامي كه جمهوري اسلامي با قدرت دروني و پايدار خود، آنان را مأيوس كند ادامه خواهد داشت.
چگونگي رفتار و گفتار دولت امريكا در مسأله‌ي هسته‌ئي و مذاكرات طولاني و ملال‌آور آن، نشان داد كه اين نيز يكي از حلقه‌هاي زنجيره‌ي دشمني عنادآميز آنان با جمهوري اسلامي است. فريبكاري آنان در دوگانگي ميان اظهارات اوليه‌ي آنان كه با نيت قبول مذاكره‌ي مستقيم از سوي ايران انجام مي‌شد، با نقض عهدهاي مكرّر آنان در طول مذاكرات دوساله و همراهي آنان با خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي و ديپلوماسي زورگويانه‌ي آنان در رابطه با دولت‌ها و مؤسسات اروپائي دخيل در مذاكرات، همه نشان دهنده‌ي آن است كه ورود فريبكارانه‌ي آمريكا در مذاكرات هسته‌ئي، نه با نيت حل و فصل عادلانه، كه با غرض پيشبرد هدف‌هاي خصمانه‌ي خود درباره‌ي جمهوري اسلامي صورت گرفته است.
بيشك حفظ هوشياري نسبت به نيّات خصمانه دولت آمريكا و ايستادگي‌هايي كه بر اثر آن در طول مسير مذاكرات از سوي مسئولان جمهوري اسلامي به كار رفت، توانست در موارد متعدّدي از ورود زيان‌هاي سنگين جلوگيري كند.


با اين حال محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌هاي ساختاري و موارد متعددي است كه در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه،‌ مي‌تواند به خسارت‌هاي بزرگي براي حال و آينده‌ي كشور منتهي شود.


۳ـ بندهاي نه‌گانه قانون اخير مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ي ذيل مصوبه‌ي شوراي عالي امنيت ملي، حاوي نكات مفيد و مؤثر است كه بايد رعايت شود، با اين حال برخي نكات لازم ديگر نيز هست كه همراه با تأكيد بر تعدادي از آنچه در آن دو سند آمده است،‌ اعلام مي‌گردد.

اولاً: از آنجا كه پذيرش مذاكرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرايي شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌هاي ايران موكول گرديده، لازم است تضمين‌هاي قوي و كافي براي جلوگيري از تخلف طرف‌هاي مقابل، تدارك شود، كه از جمله‌ي آن اعلام كتبي رئيس‌جمهور امريكــا و اتحاديه‌ي اروپا مبني بر لغو تحريم‌ها است. در اعلام اتحاديه‌ي اروپا و رئيس‌جمهور امريكا بايد تصريح شود كه اين تحريم‌ها به‌كلي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اين‌كه ساختار تحريم‌ها باقي خواهد ماند، به منزله‌ي نقض برجام است.

ثانياً: در سراسر دوره‌ي ۸ ساله وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ي تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ي مجلس اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.
ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدي آمده است، تنها هنگامي آغاز خواهد شد كه آژانس پايان پرونده‌ي موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نمايد.

رابعاً: اقدام در مورد نوسازي كارخانه‌ي اراك با حفظ هويت سنگين آن، تنها در صورتي آغاز خواهد شد كه قرارداد قطعي و مطمئن درباره‌ي طرح جايگزين و تضمين كافي براي اجراي آن منعقد شده باشد.

خامساً: معامله‌ي اورانيوم غني‌ شده‌ي موجود در برابر كيك زرد با دولت خارجي در صورتي آغاز خواهد شد كه قرارداد مطمئن در اين‌ باره همراه با تضمين كافي منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور بايد به‌ تدريج و در دفعات متعدد باشد.

سادساً: مطابق مصوبه‌ي مجلس،‌ طرح و تمهيدات لازم براي توسعه‌ي ميان‌مدت صنعت انرژي اتمي كه شامل روش پيشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اكنون تا ۱۵ سال و منتهي به ۱۹۰ هزار سو است،‌ تهيه و با دقت در شوراي عالي امنيت ملي بررسي شود. اين طرح بايد هرگونه نگراني ناشي از برخي مطالب در ضمائم برجام را برطرف كند.

سابعاً: سازمان انرژي اتمي، ‌تحقيق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌اي ساماندهي كند كه در پايان دوره‌ي ۸ ساله هيچ كمبود فناوري براي ايجاد غني‌سازي مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.

ثامناً: توجه شود كه موارد ابهام سند برجام، ‌تفسير طرف مقابل مورد قبول نيست و مرجع، متن مذاكرات است.

تاسعاً: وجود پيچيدگي‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبكاري در طرف مقابل بويژه امريكا، ايجاب مي‌كند كه يك هيئت قوي و آگاه و هوشمند براي رصد پيشرفت كارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصريح شده است،‌ تشكيل شود. تركيب و وظائف اين هيئت بايد در شوراي عالي امنيت ملي تعيين و تصويب شود.

با توجه به آنچه ذكر شد، مصوبه‌ي جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شوراي عالي امنيت ملي با رعايت موارد ياد شده تأييد مي‌شود.

در خاتمه همان‌طور كه در جلسات متعدد به آن جناب و ديگر مسئولان دولتي يادآور شده و در جلسات عمومي به مردم عزيزمان گوشزد كرده‌ام، رفع تحريم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ايران كار لازمي است، ليكن گشايش اقتصادي و بهبود معيشت و رفع معضلات كنوني جز با جدي گرفتن و پيگيري همه‌ جانبـه‌ي اقتصاد مقـاومتي ميسر نخـواهد شـد. اميـد است كه مراقبت شود كه اين مقصود با جديت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقويت توليد ملي توجه ويژه صورت گيرد و نيز مراقبت فرمائيد كه وضعيت پس از برداشته شدن تحريم‌ها، به واردات بي‌رويه نينجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفي از امريكا جداً پرهيز شود.
توفيقات جنابعالي و ديگر دست‌اندركاران را از خداوند متعال مسألت مينمايم.
 

سيّدعلي خامنه‌اي
۲۹/مهرماه/۹۴
سه شنبه, 28 مهر 1394
 
http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1394/07/11/13940711000176_PhotoA.jpg
 
 
بر اساس اطلاعیه‌ وزارت خارجه آمریکا اصل تحریم‌ها همانند گذشته حتی پس از روز اجرای برجام برای نهادها و افرادی که در فهرست تحریم قرار دارند، مانند سپاه پاسداران، باقی است و ادامه همکاری با آنها تخلف از تحریم‌ها و قابل تنبیه است.

فارس: روز یکشنبه اوباما دردستوری که به وزارت‌خانه‌های مرتبط با تحریم ایران داد، خواستار انجام مقدمات لازم برای عمل به تعهدات آمریکا در برجام شد. یکی از این وزارت‌خانه‌ها، وزارت خارجه آمریکا بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز اطلاعیه‌ای برای استفاده از حق صرف نظر کردن یا همان waiver منتشر کرده است، که کامل‌ترین و مستند‌ترین متن برای توقف تحریم‌هاست. این متن برای طرف ایرانی بسیار اهمیت دارد چرا که مبنای انجام تعهدات آمریکاست و بررسی با دقت آن کار ضروری از سوی وزارت خارجه به عنوان متولی اجرای برجام می‌باشد.

بررسی این متن نشان می‌دهد که ابهام بسیار جدی در نحوه توقف و گستره توقف تحریم‌های آمریکا وجود دارد. این ابهام نگرانی جدی در موضوع کارآمدی برداشتن تحریم‌ها و از آن مهم‌تر بازگشت تحریم‌ها ایجاد می‌کند.

باقی‌ماندن ساختار تحریم‌ها

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا تمامی تحریم‌هایی که آمریکا متعهد به توقف آنها شده بود، تنها برای افراد و نهادهایی برداشته می‌شود که در SDN List نباشند (Specially Designated Nationals List) و برای افراد و نهادهایی که در این لیست هستند، تحریم‌ها تغییری نخواهد کرد.

این مساله ۱۸ مرتبه در این اطلاعیه مورد تاکید قرار گرفته است و در هر بند که تحریم‌های مشخص شده در برجام را توضیح داده، تاکید کرده است که این توقف شامل افراد و نهادهایی که در لیست تحریم آمریکا (SDN List) هستند نمی‌شود.

در تصویر زیر بخشی از این اطلاعیه آمده است که قسمت هایلایت شده مرتبط با همین موضوع است.

نتیجه ابتدایی از این اطلاعیه این است که تحریم‌ها در واقع برداشته نمی‌شوند بلکه افراد و نهادهای مصداق تحریم کاهش می‌یابند. این نوع برداشتن تحریم‌ها حتی همان توقف موقت هم نیست و تنها کاهش مصادیق است که البته بسیار سریع قابل بازگشت است. پس آمریکا ساختار تحریم‌های خود را کاملا حفظ کرده است.

بازگشت تحریم‌ها بدون نقض توافق

اما احتمال دارد برخی بگویند باقی ماندن ساختار تحریم خیلی اهمیت ندارد و همینکه مصادیق اعمال تحریم‌ها کاهش یابد مقصود حاصل می‌شود. چرا که بر اساس برجام قرار است افراد و نهادهای مشخص شده در پیوست ۳ از ضمیمه دوم، در روز اجرا از لیست تحریم‌ها خارج شوند و در نتیجه نباید نگران چیزی بود.

اما با کمی دقت و بررسی بیشتر مشخص می‌شود که این مساله مشکلی بسیار بزرگ برای ایران به وجود خواهد آورد و زمینه بازگشت قانونی تحریم‌های برداشته شده خواهد شد.

با نگاهی دقیقتر به پیوست ۳ از ضمیمه دوم و نیز بررسی لیست اصلی تحریم‌ آمریکا (SDN List) مشخص می‌شود که افراد و نهادهایی که قرار است از لیست تحریمی خارج شوند، تمامی افراد و نهادهایی نیستند که در لیست تحریمی آمریکا (SDN List) قرار دارند و آنهایی که در لیست تحریمی باقی‌ می‌مانند افراد و نهادهای مهم و قابل توجهی هستند.

برای مثال قرارگاه خاتم الانبیا از جمله نهادهایی است که قرار نیست از لیست تحریمی خارج شود. این قرارگاه به خصوص درسال های اخیر نقش مهمی در پروژه‌های عمرانی و نفت و گاز ایران داشته است. کافی است سری به سایت این قرارگاه زده و حجم و گستره فعالیت‌های این قرارگاه را مشاهده کرد. حضور در فازهای پارس جنوبی، در بالادستی صنعت نفت، پالایشگاهی،‌ راه‌سازی و پل سازی و ... نشان دهنده گستردگی فعالیت‌های این قرارگاه است. (سایت قرارگاه خاتم الانبیا)

بنیاد تعاون سپاه نیز همانند قرارگاه خاتم الانبیا در تحریم‌ها باقی خواهد ماند. نمونه دیگر در دانشگاه‌ها، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، امام حسین (ع) و بقیه الله است. این دانشگاه‌ها نیز در لیست تحریمی آمریکا باقی خواهند ماند. از میان بانک‌ها نیز دو بانک انصار و بانک مهر باقی می‌مانند.

همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از نهادهای مهم باقی مانده در لیست تحریمی است.

پس مشاهده می‌شود که این نهادها از رفع تحریم‌های صورت گرفته بهره نخواهند برد. اما سوال این است که آیا همکاری با این نهادها سبب تحریم شدن آن نهاد خواهد شد؟

بر اساس اطلاعیه‌ای که منتشر شده است، اصل تحریم‌ها باقی و همانند گذشته حتی بعد از روز اجرا برای نهادها و افرادی که لیست تحریمی قرار دارند، جاری است. در نتیجه همکاری با یک نهاد تحریمی مصداق تخلف از تحریم‌ها را داشته و اگر وزارت خزانه‌داری آمریکا تشخیص دهد که از تحریم‌ها تخلف شده، اجازه تنبیه و یا حتی تحریم کردن متخلف را داراست.

در گذشته نیز بخش مهمی از دلایل تحریم بانک‌ها مختلف ایرانی و حتی بانک مرکزی ایران، دور زدن تحریم‌ها و تخلف از قوانین مالی آمریکا (که تحریم‌های بانکی بخشی از این قوانین محسوب می‌شوند) یعنی پولشویی بوده است. اینکه بانک مرکزی ایران به عنوان یک نهاد پولشو شناخته می‌شود به دلیل انجام فعالیت‌های بانکی به منظور برطرف کردن نیاز بانک‌های تحریم شده است.

پس خطر اصلی بازگشت نهادها و بانک‌هایی است که قرار است در روز اجرا از لیست تحریمی آمریکا خارج شوند. ا


ین همان کلامی است که آدام ژوبین در مجلس سنای آمریکا درباره اش صحبت کرد. او که جانشین دیوید کوهن شده است گفت: «ما به صراحت به سران ایران اعلام کرده ایم که اگر ببینیم هریک از بانک‎هایی که از فهرست تحریم‎ها خارج می شوند به حمایت از حزب الله و نیروی قدس و فعالیتهای غیرقانونی بالستیک ایران مبادرت کنند، بار دیگر این بانک‎ها در فهرست تحریم‎ها قرار خواهند گرفت»

در نتیجه آمریکا بهانه لازم برای بازگشت تحریم‌ها را همیشه در اختیار دارد بدون آنکه برجام را نقض کرده باشد. راهی که باقی می‌ماند منزوی کردن نهادهای باقی مانده در لیست تحریمی آمریکا در داخل کشور است که به طور قطع هیچ کس در ایران آن را اجرا نخواهد کرد.

 

سه شنبه, 28 مهر 1394

 

ابهام سوم درباره بندی از قانون جامع تحریم ایران (CISADA) است که قرار بود بر اساس برجام اجرایش متوقف شود. در بند ۴.۱.۱ ضمیمه دوم برجام به (CISADA) Section 104(c)(2)(E)(ii)(I) اشاره شده است. این بند یکی از ۱۴ بند تحریمی قانون سیسادا است که قرار بود اجرایش متوقف شود. اما در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا هیچ اشاره‌ای به این بند نشده است.

ابهام سوم درباره بندی از قانون جامع تحریم ایران (CISADA) است که قرار بود بر اساس برجام اجرایش متوقف شود. در بند ۴.۱.۱ ضمیمه دوم برجام به (CISADA) Section ۱۰۴(c)(۲)(E)(ii)(I) اشاره شده است. این بند یکی از ۱۴ بند تحریمی قانون سیسادا است که قرار بود اجرایش متوقف شود. اما در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا هیچ اشاره‌ای به این بند نشده است.

محمد علی مسعودی رجانیوز: یکشنبه شب دولت آمریکا مطابق با زمان‌بندی مشخص شده در برجام، به عنوان جزیی از اجزای روز توافق، اقدام به انشای توقف تحریم‌های کنگره و لغو دستورات اجرایی مشخص شده در برجام نمود.

در بین مطالب منتشر شده از سوی دولت آمریکا، اطلاعیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا برای استفاده از حق صرف نظر کردن یا همان waiver منتشر کرده است، کامل‌ترین و مستند‌ترین متنی است که منتشر شده است. بررسی این متن برای طرف ایرانی مساله بسیار مهمی است. چرا که مبنای توقف تحریم‌های کنگره این دستورالعمل است. (این متن از این آدرس قابل دسترس است)

در ابتدا باید گفت که بر اساس برجام دولت آمریکا متناسب با اختیارات خود که بر اساس قوانین کنگره تعیین می‌شود اقدام به توقف موقت اجرای تحریم‌های ایران می‌کند. بند ۱۱ از پیوست پنجم برجام این موضوع تصریح کرده است.

حق صرف نظر کردن از اعمال تحریم‌ها نیازمند انجام مقدماتی است که اطلاعیه مذکور اولین مقدمه آن است. بر این اساس وزارت خارجه به کنگره اعلام می‌کند که شروط استفاده از حق صرف نظر کردن را یافته و در نتیجه می‌خواهد از این حق استفاده کند.

باید توجه داشت که رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند بدون اطلاع دادن به کنگره اجرای تحریم‌ها را متوقف کند و به عبارت دیگر تحریم‌هایی از تحریم های کنگره متوقف خواهد شد در این اطلاعیه آمده باشد.

اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا با عنوان «Waiver Determinations and Findings» منتشر شده است. در این یادداشت به بررسی ابهامات این اطلاعیه پرداخته می‌شود.

اولین ابهام در این اطلاعیه تاکید چندباره بر این مساله است که تحریم‌های مورد اشاره که قرار است در اجرا متوقف شود، شامل حال افراد و نهادهایی که در اس دی ان لیست (SDN List) وزارت خزانه داری آمریکا باشد، نمی‌شود.

در اطلاعیه بیش از ده بار این تاکید بیان شده و هرکجا که نوع تحریم متوقف شده را توضیح داده است، این تاکید آمده است. برای مثال

توضیح آنکه در روز اجرای برجام قرار است تعدادی از نهادها، بانک‌ها و افرادی که در لیست اس دی ان وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند، از این لیست خارج شوند. این مساله در بند ۱۷.۳ از ضمیمه پنجم برجام آمده است. لیست این افراد، نهادها و بانک‌ها در پیوست سوم از ضمیمه دوم مشخص شده است.

نکته مهم آن است که برخی از نهادهای مهم همانند، قرارگاه خاتم‌الانبیا و یا بانک‌های مهمی همچون انصار و یا دانشگاه‌هایی همچون شریف در این پیوست نیست. در نتیجه نهادها، افراد و یا بانک‌هایی که در پیوست ۳ نباشند، قرار نیست از اس دی ان لیست آمریکا خارج شوند در نتیجه تعامل با این نهادها و افراد همچنان جزیی از تحریم‌ها بوده و عدم توجه به آن با تنبیهات آمریکا همراه خواهد بود.

برای مشاهده لیست افراد، نهادها و بانک‌هایی که در لیست اس دی ان وزارت خارجه آمریکا قرار دارند به این آدرس می‌توانید مراجعه کنید. (لیست اس دی ان وزارت خزانه‌داری آمریکا)

هرچند پیوست ۳ از ضمیمه دوم اسامی و عناوین زیادی در خود دارد اما تمامی افراد و نهادهایی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند را شامل نمی‌شود.

ابهام دوم موضوع فروش نفت ایران است. در برجام در بخش فروش نفت و در بند ۴.۳.۱ موضوع فروش نفت ایران مطرح و به قانون NDAA اشاره شده است. بخش ۱۲۴۵ و بندهای و تصریح شده است. بند تحریم هرگونه تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران است که در این اطلاعیه به آن اشاره شده است.

بیان شده که این بند توسط رئیس جمهور آمریکا ویو می‌شود و در نتیجه موسسات مالی خارجی می‌توانند با بانک مرکزی ایران تراکنش مالی داشته باشند غیر از تراکنش هایی که افراد و نهادهایی که هنوز در اس دی ان لیست آمریکا قرار دارند.

اما به بند از قانون فوق الذکر اشاره نشده در صورتیکه در برجام اشاره شده است. این بند مربوط به خرید نفت از ایران است. معنای این عدم اشاره این است که تحریم نفتی ایران در این اطلاعیه مورد اشاره قرار نگرفته و در نتیجه شامل توقف موقت اجرا نمی شود. به عبارت دیگر در روز اجرا محدودیت‌های مربوط به فروش نفت ایران برداشته نمی‌شود.

البته این را هم بدانیم که بر اساس برجام هرچند قرار است محدودیت فروش نفت برداشته شود اما تعهدی برای آزاد شدن پول های نفتی وجود ندارد که این مهم را بند ۵ بخش تحریم‌های گزارش کمیسیون ویژه مجلس نیز تایید کرد.

ابهام سوم درباره بندی از قانون جامع تحریم ایران (CISADA) است که قرار بود بر اساس برجام اجرایش متوقف شود. در بند ۴.۱.۱ ضمیمه دوم برجام به (CISADA) Section ۱۰۴(c)(۲)(E)(ii)(I) اشاره شده است. این بند یکی از ۱۴ بند تحریمی قانون سیسادا است که قرار بود اجرایش متوقف شود.

اما در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا هیچ اشاره‌ای به این بند نشده است. تحریمی که در این بند وضع شده است به شرح زیر است:

بند (c(۲)(E)(ii)(I)) از بخش ۱۰۳ قانون سیسادا: ممنوعیت افتتاح حساب کارگزاری در بانک‌های آمریکا برای موسسات مالی خارجی که تراکنش مالی و یا خدمات مالی مهمی به موسسه مالی که دارایی‌هایش به دلیل ارتباط با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی ایران و سیستم‌های هدایت کننده تسلیحات کشتار جمعی بلوکه شده است. تنها این بند از قانون سیسادا است که شامل توقف موقت اجرا می‌شود.

سه شنبه, 28 مهر 1394
 
 
دکتر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام عصر امروز با حضور در جمع دانشجویان بسیجی در لانه جاسوسی و در جلسه ای که به همت معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی تشکیل شده بود در خصوص مذاکرات هسته ای به سخنرانی پرداخت.
 
به گزارش رجانیوز و به نقل از نسیم، زاکانی در این جلسه در خصوص بیانیه برخی اعضای کمیسیون برجام علیه گزارش این کمیسیون گفت: جنس آن چند نفری که از کمیسیون برجام خارج شدند یکی نیست و عجیب است که چرا آنها با هم بیانیه دادند.
 
وی افزود: دو نفر از آنها سابقه اصلاح طلبی دارند که آقای تاجگردون و پزشکیان هستند و آقای منصوری آرانی از حامیان دولت در مجلس است. هرچند که از آنها در کمیسیون تشکر کردم ولی آنها معتقدند بودند که اصلا نباید راجع به این متن کار کنیم و در مورد شرایط جامعه صحبت کنیم و همچنین آقای پزشکیان در مورد متدولوژی و روش مندی صحبت می کرد.
 
زاکانی در همین زمینه خاطر نشان کرد: بعضی می گفتند گزارش دقیق ندهید که ضعف ها برای طرف مقابل مشخص نشود مثل اینکه طرف مقابل از متن برجام بی خبر است.
 
آقایان بروجردی و حقیقت پور نیز که وابسته به طیف آقای لاریجانی هستند می گفتند مطلوب خود را در برجام بنویسیم و نباید تمام ابعاد را واکاوی کنیم.
 
وی در مورد رویکرد شورای عالی امنیت ملی در مورد برجام گفت: دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی نگاهش تفاهم بین نمایندگان مجلس بود و خروجی های کمیسیون برجام را نقطه مثبتی می دید.
 
زاکانی در مورد جلسه سه نفره با حضور برخی مسئولان ییت رهبری در شب قبل از تصویب برجام گفت: این جلسه کاملا دروغ است و چنین جلسه ای تشکیل نشده است. من در جریان ماجرا بودم و چیزی که آقای باهنر گفته بود غلط بود.  اطلاعات غلطی در صحن مجلس به خیلی ها از جمله آقای باهنر داده بودند.
 
 
زاکانی در ادامه خاطر نشان کرد: برجام را طوری نوشته اند که گویا آمریکا دیگر قصد براندازی ندارد و آژانس گزارش صحیحی خواهد داد و اروپایی ها به عنوان شریک ما از منظر سیطره و نفوذ به کشورمان نگاه نخواهند کرد.
 
وی ادامه داد: در سفری که روحانی به همسایگان شمال کشور داشت، در فرودگاه جلسه‌ای با حضور روحانی، لاریجانی، ولایتی و شمخانی که برخی اعضای کمیته هسته‌ای هستند تشکیل شد که نسخه‌ای درباره مذاکرات در دست روحانی و لاریجانی بود که از آن مطالبی می‌گفتند که مورد اعتراض شمخانی و ولایتی قرار گرفت که لااقل نسخه‌ای از متنی که دارید به ما هم بدهید.
 
این نماینده مجلس در تشریح اشتباهات تیم مذاکره کننده گفت: اولین اشتباه این بود که مذاکرات را از صفر شروع کردند و تمام پیشرفتهای که در مذاکرات گذشته مانند آلماتی حاصل شده بود را صفر کردند و از نو شروع کردند. دومین اشتباه این بود که مذاکرات را یکجانبه با آمریکایی ها شروع کردند در صورتی که در مذاکره های قبلی از گسل های بین قدرتهای جهانی استفاه می شد.
 
وی در بیان  اشتباه سوم تیم مذاکره کننده گرفت: تیم مذاکره کننده در مدل بازی غرب و متناسب با پیش نویس های غربی مذاکرات را دنبال کردند و متن نوشته شده ای را که قبلا حاضر شده بود را به عنوان مبنا قبول کردند و تصمیماتشان را روی آن اعمال کردند در صورتی که این چارچوب قدرت بزرگ حقوقی در پشتش قرار داشت. همچنین تیم مذاکره کننده نگفتند که ما میدان بازی جدیدی را برای شما تعریف می کنیم.
 
زاکانی افزود: چهارمین اشتباه این بود که قدرت کارشناسان داخلی را به کار نگرفتند و به نوعی رقیب پنداری کردند. ما در موضوع برجام وقتی به سوی حقوقدانان رفتیم گفتند که چرا الان به سوی ما آمدید در صورتی که این سندی تعهد آور است و تیم مذاکره کننده سراغ متخصصین نرفته بودند و سراغ کسانی رفته بودند که ایده شخصی و چارچوب ذهنیشان را تایید کند.
 
وی در همین زمینه اضافه کرد: ظریف در مجلس گفت: "ما در ژنو ۱۶ نفر بودیم در صورتی که تیم آمریکایی بالغ بر ۱۴۰ نفر و تیم انگلیسی بالغ بر ۴۱۰ نفر بود و تیم ما کمتر از یک دهم آنها بود" این یعنی آنها برای دراز مدت هزینه کرده بودند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد پنجمین اشتباه تیم مذاکره کننده تصریح کرد: اشتباه دیگر این بود که از ظرفیت های داخلی استفاده نکردند و مقهور توانایی خود شدند و برای مثال در موضوعات فنی هسته ای سازمان انرژی اتمی را بعد از ژنو وارد بازی کردند. این در حالی بود که آقای عراقچی در مجلس اطلاعاتی میداد که من به او گفتم اطلاعات شما ناقص است، چه کسانی این اطلاعات را به شما داه اند.
 
وی در ادامه افزود: ششمین مشکل کتمان کاری تیم مذاکره کننده بود. در این مورد هم در قبال شورای عالی امنیت ملی و هم کمیته هسته ای پنهانکاری کرده و آنها را در جریان امور نگذاشتند. این فقط دانشگاه ها نبودند که از برجام بی اطلاع بودند.
 
زاکانی در جواب کسانی که مسئولیت برجام را بر عهده رهبری میگذارند خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری کلیات را دنبال می کردند، و از ظلم های مضاعف این است که برخی هرجا کم آوردند بحث را به سمت رهبری سوق میدهند ، اینکه می‌گویند پرونده هسته‌ای پرونده رهبری است، نادرست و ظلم به رهبری است کما اینکه رهبری صراحت گفتند من در جزئیات دخالتی ندارم.
 
زاکانی در همین زمینه تصریح کرد: باید مسئولیت برجام را روحانی و لاریجانی بپذیرند.
 
وی در تشریح آخرین اشتباه تیم هسته ای گفت: کم ارزش پنداری صنعت هسته ای آسیبی است که خود سرفصلی مجزا از سایر حوزه ها است.
 
زاکانی در خصوص حضور آمانو در کمیسیون برجام گفت: وقتی آمانو را دعوت کردیم اولین بار در دنیا بود که در جمع نمایندگان کشوری پاسخگوی آنها بود، حتی معاونین وزارت خارجه که در جلسه حاضر بودند گفتند که این جلسه کاملا بی نظیر بود.
 
وی گفت: آمانو وقتی آمد در نهایت احترام با او رفتار کردیم و گفتیم که به آنها اعتماد نداریم و مشکل ما گذشته سیاه شماست. و او گفت که روال جدیدی را در پیش خواهم گرفت. او نمایندگان را عالیجنابان خطاب می کرد و در جاهایی رشته کلام از دست او خارج می شد و می گفت خودم را بین شما گم کرده ام و جاهایی از زیر سوال در می رفت. آقای آمانو گرفتار منطق انقلاب شده بود که در متن جامعه ما است و ما در کمیسیون خودمان را باور داشتیم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد علاقه دولت به بررسی برجام در مجلس گفت: دولت علاقه ای به آوردن برجام به مجلس نداشت و کار به توصیه اخلاقی هم کشیده بود و الان هم از بررسی برجام در مجلس ناراضی هستند و حتی لاریجانی هم به این امر راضی نبود . آنها حتی در مصاحبه ای گفته بودند مگر قطعنامه ۵۹۸ به مجلس آمد که برجام به مجلس بیاید. 
 
زاکانی در مورد فلسفه وجودی کمیسیون برجام گفت: فلسفه وجودی کمیسیون برجام را ماده ۴۴ آئینامه مجلس بیان می کند و در کمیسیون برجام به صد در صد اهدافمان رسیدیدم و چون آئینامه اجازه ارائه طرح نمی دهد گزارش را تنظیم کرده و در صحن مجلس قرائت کردیم.  از آن روز تا الان کسی نمی تواند بگوید فلان بخش از گزارش غلط است و در نقد آن کلی گویی می کنند چون جرات نقد جزئیات آن را ندارند  و علی رغم اشکالاتی که در گزارش کمیسیون برجام وارد است گزارش منصفانه و عادلانه ای بود. 
 
زاکانی در مورد انگیزه برخی نمایندگان برای انتخابات مجلس نیز  اظهار داشت: در مورد این مساله نیت خوانی نمی کنم ولی می توانم اینطور بیان کنم که بسیاری از آقایان اصول گرا عبرت نگرفتند و اصرار دارند خود را محور جریان اصولگرایی قرار بدهند و لذا ممکن است از قبل آن آسییب بخوریم ولی باید به وحدت برسیم و حول محور اصول و ارزشها حرکت کنیم. 

آخرین اخبار

اوقات شرعی

رد پا

حالت های رنگی