سیاسی

سیاسی (106)

پنج شنبه, 19 شهریور 1394

 

گروه سیاسی - رجانیوز: حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان نوشت: تلخ و ناگوار است ولی واقعیت دارد که مخالفت دولت محترم با ارسال لایحه برجام به مجلس شورای اسلامی به اندازه‌ای گسترده و عمیق است که «نگرانی» برخاسته از آن قابل توجیه به نظر نمی‌رسد و این پرسش را به دنبال دارد که چرا؟!


۱- هفته گذشته طی یادداشتی با عنوان «اگر فتح‌الفتوح است چرا قانونی نشود؟!» با استناد به اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی و ارائه دلایل و مستندات دیگری از متن برجام و چرخه‌ای که برای عملیاتی شدن آن پیش‌بینی شده است به الزام قانونی دولت در ارسال لایحه برجام به مجلس شورای اسلامی پرداختیم- که تکرار آن اطاله کلام و غیر ضروری است- در بخشی از یادداشت مورد اشاره آمده بود؛ 


«موافقان برجام از این سند با عنوان «فتح‌الفتوح»! «بزرگترین‌دستاورد»! «تسلیم قدرت‌های جهانی در مقابل کشورمان»! «برجسته‌ترین معاهده تاریخ معاصر»! «پیروزی ۳ بر ۲» و... یاد می‌کنند و سوال آن است که اگر آقایان، به این دیدگاه و نظر خود درباره برجام اعتقاد دارند، چرا از تصویب آن در مجلس ابراز نگرانی کرده و می‌فرمایند تصویب برجام در مجلس، این سند را به عنوان یک قانون مصوب مجلس، الزام‌آور می‌کند؟! قانونی شدن «فتح‌الفتوح»! و تثبیت «برد ۳ بر ۲» که باید افتخارآفرین و غرورانگیز باشد، پس چرا برای آقایان نگران‌کننده و دغدغه‌آور است؟! تعجب‌آور نیست؟!


اگر نگرانی آقایان از آن است که تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی این سند را قانونی و الزام‌آور می‌کند باید پرسید مگر تصویب احتمالی آن در شورای عالی امنیت ملی، همین نتیجه را به دنبال ندارد؟ بنابراین چنانچه نگرانی از تصویب مجلس باشد این نگرانی از تصویب در شورای عالی امنیت ملی هم باید وجود داشته باشد. از این روی به نظر می‌رسد نگرانی آقایان از تصویب احتمالی برجام در مجلس نیست، بلکه نگران رد آن هستند و یا خدای نخواسته از تریبون باز مجلس نگرانند، زیرا مردم را در جریان بحث و بررسی برجام قرار می‌دهد که می‌تواند اطلاع و باخبر شدن آنان از عدم توازن میان آنچه داده‌ایم و آنچه قرار است- تاکید می‌شود قرار است- بگیریم، را در پی داشته باشد. ممکن است گفته شود مجلس نیز می‌تواند برجام را در جلسات غیرعلنی بررسی کند که باید گفت واقعیات تلخ برجام بعد از مطرح شدن در میان چند صد نماینده مجلس نمی‌تواند در نهایت پنهان باقی بماند.»


۲- روز پنج‌شنبه ۱۲ شهریورماه رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اعضای مجلس خبرگان با ایشان بر ضرورت بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده و فرمودند؛


«من معتقدم و به آقای رئیس‌جمهور هم گفتم که مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود» و در ادامه یادآور شدند که؛ «من در مورد نحوه بررسی (برجام) و اینکه آن را رد کنند یا تصویب کنند، هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند».


و اما، در حالی که علاوه بر صراحت قانون اساسی درباره لزوم ارجاع برجام به مجلس شورای اسلامی و تأکید رهبر معظم انقلاب، انتظار می‌رفت دولت محترم بلافاصله و بدون فوت وقت به وظیفه قانونی خود عمل کند، از فردای آن روز، اعضای تیم مذاکره‌کننده در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای پی‌درپی اعلام کردند که ارجاع برجام به مجلس شورای اسلامی را «به‌مصلحت»! نمی‌دانند! و بی‌آن که توضیح بدهند از کدام جایگاه سخن می‌گویند؟ و مسئولیت خود خوانده! تشخیص مصلحت مردم و نظام را با استناد به کدام سند قانونی و شرعی برای خود قائل شده‌اند؟ در توجیه این اقدام عجیب و سوال‌برانگیز خود به تکرار همان بهانه‌های بی‌پایه و اساس قبلی روی آوردند، بهانه‌هایی که بارها پاسخ مستند آن را دریافت کرده بودند! البته با همه احترامی که برای رئیس‌جمهور محترم، برادران عضو تیم مذاکره‌کننده و سخنگوی دولت قائل هستیم این نکته را نیز گفتنی و تاکید کردنی می‌دانیم که آنان در جایگاه و مرتبه‌ای نیستند که بخواهند یا  بتوانند قانون اساسی  را دور بزنند و این میثاق برخاسته از خون دادن‌ها و خون‌ دل‌خوردن‌های ملت را نادیده بگیرند.


پیش از این درباره غیرقانونی بودن تعلل دولت و خودداری از ارسال لایحه برجام به مجلس و نیز، ضرورت تصویب یا رد آن از سوی نمایندگان ملت، گزارش‌ها و نوشته‌های مستند و متعددی داشته‌ایم و تیتر یک کیهان امروز با عنوان «استقبال دشمن از دهن‌کجی دولت به قانون اساسی» نیز به همین موضوع اختصاص دارد. در یادداشت پیش روی اما، سخن بر چرخه دیگری می‌چرخد.


۳- این دیدگاه با مستندات فراوانی از متن توافق وین، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و ملحقات دیگر آن همراه است که «برجام» در صورت تصویب برای آینده «علمی»، «امنیتی» و «اقتصادی» کشور فاجعه‌آفرین خواهد بود. بنابراین، اگر دولت محترم این دیدگاه را باور ندارد، انتظار منطقی آن است که دلایل مستند صاحبان این نظریه را با استناد به متن برجام پاسخ داده و رد کند و نه آن که دهان منتقدان را با ردیف کردن الفاظ  ناروایی نظیر؛ برو به جهنم! بی‌سواد! تازه به دوران رسیده! و... ببندد! بدیهی است که این برخورد، قبل‌از هر چیز نشانه عبور از پاسخگویی است و البته، برخی از پاسخ‌ها که هر‌از چندگاه در جاده یکطرفه صدا و سیما ارائه می‌دهند نیز، پاسخ نیست.
می‌فرمایند، پذیرش برجام از جانب ما «داوطلبانه» است! و توضیح نمی‌دهند  که آیا این اقدام داوطلبانه- به قول شما- تعهدآور نیز هست یا نه؟ اگر هست باید مجلس درباره آن تصمیم بگیرد و اگر نیست چالش ۱۲ساله برای چیست؟ و یا مگر تعهدات دور اول نیز داوطلبانه نبود؟ چرا بعد از آن که باج‌خواهی  حریف را نپذیرفتیم، شورای امنیت سازمان ملل سه قطعنامه علیه کشورمان صادر کرد؟ و یا ادعا می‌کنند توافق وین، معاهده جدیدی نیست بلکه همان معاهده NPT است! و حال آن که توافق وین بیرون از معاهده ان.پی‌.تی تدوین شده، چرا که معاهده یاد شده را پیش از این امضاء کرده و پذیرفته‌ایم و امضای مجدد آن معنا و مفهومی ندارد! ضمن آن که برجام در بسیاری از موارد حقوق مسلم و ثبت شده کشورمان در معاهده ان.پی.تی را حذف کرده است. مثلا اگر فردا اعلام کنیم مطابق ماده ۴ NPT از حق غنی‌سازی اورانیوم بدون محدودیت در میزان ذخیره مواد غنی‌شده و درصد غنی‌‌سازی، برخورداریم، پاسخ خواهند داد این حق در چارچوب برجام قابل ارزیابی است که در آن بر میزان مواد غنی‌شده و درصد آن به وضوح تصریح شده است. و یا آقای لاریجانی رئیس‌محترم مجلس در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا-ان.‌پی‌‌آر- می‌گوید «اگر احساس کنیم طرف مقابل دارد توافق را نقض می‌کند، خب! ما هم مقابله به مثل می‌کنیم»! و این پرسش را بی‌پاسخ می‌گذارد که از دست دادن  ذخیره ۹۷۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی شده که طی ۱۰ سال فراهم آمده و قرار است از کشور خارج شود چگونه در فاصله کوتاهی قابل جبران است؟ و یا بعد از آن که سامانه ۱۴ هزار سانتریفیوژ از هم گسیخته شد با کدام مکانیسم بازگشت‌پذیر خواهد بود؟!  و یا اگر قلب راکتور آب سنگین اراک را با بتن مسدود کردیم، بازسازی آن در صورت نقض تعهد حریف چه سرنوشتی خواهد داشت؟!  اگر با استناد به بند ۳ از ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار توقف تولید موشک‌های بالستیک شوند و با تأکید بر بازرسی از مراکز نظامی، اسرار نظامی کشورمان را به دست آورند و... آیا به این خواسته آنان تن می‌دهیم؟ اگر پاسخ آری است که ایران اسلامی را در مقابل دشمنان وحشی و خونریز خلع سلاح کرده‌ایم و اگر پاسخ منفی باشد که به تعهدات خود عمل نکرده‌ایم! و... دهها نمونه فاجعه‌بار دیگر که به آن پرداخته‌ایم و طرح مجدد آن بیرون از محدوده و موضوع اصلی یادداشت پیش روی است.


۴- آنچه به اختصار اشاره شد اگر  به زعم آقایان، ناشی از توهم! و زائیده ذهن یک مشت بی‌سواد، تازه به دوران رسیده، باشد کمترین انتظار منطقی آن است که آنها را از توهم بیرون آورید و اگر واقعیت‌هایی است که از متن برجام برمی‌خیزد، چرا بر پذیرش و اجرای آن اصرار می‌ورزید و از بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی که احتمال عدم تصویب آن می‌رود، نگران هستید؟!


بی‌تردید دولت و اعضای محترم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، حتی در دوردست‌ترین افق ذهن خود نیز تصور- خدای نخواسته- کمترین آسیب به عرصه‌های اقتصادی، امنیتی و علمی و تکنولوژیک کشورمان را نداشته و برنمی‌تابند، اما صاحبان این دیدگاه که تصویب و اجرای توافق وین می‌تواند آینده کشورمان را با آسیب‌های جدی یاد شده روبرو کند نیز برای دیدگاه و نظر خود، شواهد و اسناد در خور توجهی از متن برجام ارائه می‌دهند بنابراین، بایسته آن است که دولت محترم از اصرار غیرقانونی خود در مخالفت با بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی دست بکشد و به جای ایستادگی در برابر قانون به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل کند. بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، نقاط ضعف و آسیب‌رسان این سند را از لایه‌های به ظاهر پنهان آن بیرون کشیده و در میدان قضاوت همگان می‌گذارد. این اقدام که برخاسته از نص صریح قانون اساسی است، برخلاف تصور رئیس‌جمهور و اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان علاوه بر آن که مخالف مصالح مردم و نظام نیست به نفع دولت محترم نیز هست.

حسین شریعتمداری

جمعه, 15 آبان 1394

 

 

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان ، مناظره دانشجویی با موضوع «آیا انقلاب فرزندان خود را می‌خورد؟» در تالار شهید صدر دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این برنامه ابتدا دو نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان به عنوان موافق و مخالف موضوع بحث، به مناظره پرداختند و سپس حضار نیز در تریبون آزاد شرکت کردند.

 

 

 

جمعه, 15 آبان 1394

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها با حضور دکتر احمد توکلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی شنبه 17 اسفند ماه 1393 در تالار صدر دانشگاه اصفهان برگزار شد ...

 


دانلود فایل PDF ضمیمه

جمعه, 15 آبان 1394

 

نماینده مردم تهران، در مورد پرونده‌ مهدی هاشمی و حواشی آن گفت: من راجع به او تحقیق کردم و پای آن هم می‌ایستم. من تمام احکام دادگاه های آمریکا و نروژ را پیدا کردم. همه را کد کرده و در رسانه‌ها منتشرکردم، وکلای مهدی هاشمی اصلا به من جواب ندادند و فقط توهین کردند.


به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، عصر دیروز نشستی با موضوع «فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سرشاخه ها»، به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و با سخنرانی احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس در تالار شهید صدر دانشگاه اصفهان برگزار شد.

 

احمد توکلی در این نشست گفت: این که عزم جزمی برای اصلاح ساز و کار دولت وجود ندارد و جمع کثیری از این سیستم نفع می برند حرف کاملا درستی است، چون اگر نفع نبرند این سیستم دوام نمی آورد.

 

وی افزود: این سیستم که در مسیر غلط طی راه می کند، پس حامی دارد. اتفاقا باید این حلقه های پیوند خورده را شناخت و شکاند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در رابطه با عملکرد نامناسب نمایندگان مجلس به خصوص شهرستانی ها در مبارزه با فساد تصریح کرد: چون در انتخابات مجلس حزب نداریم نمایندگانی که در پی جمع آرا هستند، خودشان به سراغ مردم می روند و تقاضای رأی می کنند و وعده های ملموس می دهند. اگر نمایندگان خوبی باشند وقتی وارد مجلس می شوند می روند دنبال ایفای وظایفشان. اگر نماینده رفت پشت سراین وزیر و آن وزیر دیگر نماینده نیست.

 

توکلی افزود: درنتیجه نمی تواند کارهای بزرگ بکند، نه اینکه نخواهد بکند، مشکل پیدا می کند و به دنبال این کارها نمی رود. نمایندگان تهران کمتر از این مشکلات دارند، بیشتر از این گونه حرف ها می زنند. علتش این است که نمایندگان بعد از مدتی تبدیل به کارپردازان حوزه انتخابیه می شوند نه نمایندگان ملت ایران. نماینده نمی تواند خودش را خودش ببیند، باید خودش را با ملت ببیند.

 

وی در مورد چرایی عدم اقدام عملی در مبارزه با فساد و افزایش فسادها با وجود آگاهی مسئولین، گفت: به سیاق فطرت همه می دانند که فساد و زد و بند درست نیست. دلایل این دانستن هم پنهان کاری است، اگر نماینده ای از تولیدکننده ای ماشین هدیه بگیرد، آیا می گوید که این ماشین را از چه کسی هدیه گرفته، امکان ندارد. ماشین را به نام پسرعمویش می کند. همین که پنهان می کند یعنی می داند. احتیاج به علم تفصیلی ندارد.

 

توکلی تاکید کرد: من به شما بگویم جمهوری اسلامی را حالا حالاها، نه کودتا، نه انقلاب مخملی، نه حمله نظامی تهدید می کند. ولی یک چیز تهدید می کند و آن فساد است. این را پیغمبر اکرم و اسلام و عقل فرمود. فساد هرحکومتی را  از بین می برد. منِ نماینده به پشتوانه مردم سر کار می کنم. نماینده ای که این پشتوانه را نداشته باشد کاری از او بر نمی آید.

 

نماینده مردم تهران با اشاره به نفتی بودن بودجه سال ۹۴ و چرایی تصویب آن، گفت: بودجه سال دیگر و سال بعدش هم نفتی است چون نمی شود از نفت به یک باره برید. اگر تصمیم جدی داشته باشیم که از نفت ببریم هفت تا هشت سال طول می کشد. حتی وابستگی به آن هم کاهش پیدا نکرده است. صحبت های زیادی شده ولی کارساده ای نیست اگرچه شدنی است.

 

وی در مورد پرونده‌ مهدی هاشمی و حواشی آن اظهار داشت: من راجع او تحقیق کردم و پای آن هم می‌ایستم. من تمام احکام دادگاه های آمریکا و نروژ را پیدا کردم. همه را کد کردم و در رسانه ها منتشر کردم. وکلای مهدی هاشمی اصلا به من جواب ندادند و فقط توهین کردند.

 

توکلی در پاسخ به سؤالی در این نشست پیرامون کسانی که با مه آفرید خسروی همکاری کرده اند از جمله جهرمی، گفت: ایشان ایران است و چیزی را امضا نکرده است. او شایسته  مدیریت بانک صادرات نبود نه اینکه چیزی را امضا کرده باشد. از این لحاظ آدم ناپاکی نیست ولی برای ریاست نالایق بود.

 

نماینده مردم تهران بیان داشت: مجازات سیاستمداران نوعش متفاوت است، یعنی اگر کسی نماینده بدی شد در عوض رأی نمی آورد. وزیر بدی شد استیضاح می شود، عزل می شود. مجازات سیاستمداران ازجنس سیاسی است. حالا اگر وزیری یا وکیلی خیانت کند، که خیانت هم تعریف حقوقی دارد، مثلا از سمتی سوءاستفاده می کند، خیانت در امانت است و مجازاتش زندان و شلاق است. اگر آدمی دست کج نداشت و سعی نمی کرد نماینده ها را بخرد، احتمالا آدم بی عرضه ایست، مثل خیلی وزای قبل که الان دیگر سرکارنیستند و دانشگاه درسشان را می دهند.

 

توکلی در ادامه در رابطه با اسیر مصلحت شدن در مبارزه با فساد گفت: متأسفانه مماشات با فساد رایج تر از فساد است. یعنی آدم های فاسد زیاد نیستند ولی آدم هایی که حاضرنیستند با فساد درگیر شوند زیاد هستند. شما محافظه کار نباشید. محافظه کاری درد بی درمان همه تاریخ است در مصاف حق و باطل.

 

وی افزود: یک علت اینکه قاطع برخورد نمی شود این است که فساد سیستمی و شبکه ای است. محافظه کاری هست و شبکه فساد جلوی کار را می گیرد.ان شاءالله قوه قضائیه همان طور که شروع کرده اگریک سال دیگر ادامه بدهد،به نظرمن احساس مردم تغییر می کند و روحیه می گیرند.

 

توکلی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسیده بود آیا واقعا جامعه ی ما اسلامی اداره می شود و آیا علنی کردن فساد توسط رسانه ها کارخوبی است درصورتی که موجب بی اعتمادی مردم به نظام می گردد، باصراحت بیان داشت اسلامی که اداره نمی شود، ازبعضی جهات اسلامی هست از خیلی جهات اسلامی نیست. ولی باید ازهمین اسم مقدس استفاده کنیم و به هم بگوییم چرا اسلامی نیستیم؟ اعلام رسانه ها هم باعث یأس مردم وهم موجب سرزنش مسئولین می شود. این فشار به مسئولین خوب است. واقعا تحرک ایجاد می کند و آن یأس را هم ازبین می برد.

 

نماینده مردم تهران تاکید کرد: یکی از بدبختی های ما که اسلامی عمل نمی کنیم این است که رسانه های به قدرکافی آزاد نداریم. اگر رسانه ها به موقع کارشان را می کردند و با سکه و سفرخارجی نظرشان عوض نمی شد وضع ما بهتر بود. دادگاه های مالی هم واقعا زمان براست و از قوه قضائیه تعجیل نخواهید؛ بلکه سلامت، عدالت و دقت بخواهید.

 

در آخرین سؤال این نشست نیز، دانشجویی از سهم محمود احمدی نژاد در فساد سیاسی و اقتصادی پرسید، توکلی در این رابطه گفت: بیشتر وی را در اعتماد بیش از حد به اطرافیان مقصر می دانم.

 

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها

نشست فساد اقتصادی حکومتی از ریشه ها تا سر شاخه ها

آخرین اخبار

اوقات شرعی

رد پا

حالت های رنگی